Doktor Google'il lubati hakata ka inimeste treeneriks
Euroopa Komisjon lubas Google'il pärast pikaajalist kaalumist osta aktiivsusmonitore tootva ettevõtte Fitbit. Kogutavate andmete kasutamiseks IT-hiiu teistes ärides seati aga ranged piirangud, vahendab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.
Inimestel on vajadused ja neid on palju. Nii palju, et indiviid ei saa kõigi rahuldamisega üksi hakkama. Avaneb võimalus teistele. Nad pakuvad abi. Vastutasuks küsivad raha. Rahaga saavad nemad omakorda osta endale seda millega ise hakkama ei saa. Nii see rahake veereb ja majandus toimib.
Seda loomulikult juhul kui ostja jaoks tulu ületab kulu. Sama huvi on ka müüjal. Järelikult tuleb toimetada targalt. Iga teenus või toode tuleb selliselt üles ehitada, et ostja peab seda küsitavast rahast väärtuslikumaks ja samas küsitav raha peab olema suurem kui selle väärtus müüjale.
Hea kaup oleks tervis. Isegi rahvatarkus tõdeb, et tervis on hinnalisem kui raha. Paraku on kaotatud tervist keeruline asendada. Parandada natukene õnnestuks, kuid enamasti on tervist taastava teenuse kulu kõrgem, kui selle eest suudetakse või tahetakse maksta. Õnneks ei kulu see nagu seep või leib. Vajadus esineb väiksemal osal elanikkonnast. Kahjuks ei pääse tervise kaotuseni viivast sündmusest mitte keegi.
Antud vajaduse lahendamiseks on mitu äriideed. Näiteks annavad kõik regulaarselt natukene raha ühisesse kindlustuskassasse, millest saadakse terviserikke juhtumiga kohtudes just nii palju kui suurema halva klaarimiseks kulub. Lahendus on demokraatkult spartalik, ei otsi kasumit, vaid püüab hoida kulud nii väiksena kui võimalik, et abi jaguks kõigile. Kes soovib võib garantiisid suurendada täiendava erakindlustusega. Siin asutakse juba puhta äri keskkonnas kus teenust motiveerib kasumi teenimine.
Kolmas tee on pühendada ressurssi ennetusele. Enamasti on tegemist aja ja mugavuse annetamisega tervislikele eluviisidele. Seegi on äri, milles tootja püüab olla kulutõhus ja ostja vahetab raha rohkem või vähem tajutavate kehaliste hüvede ja optimismi vastu. Neljas äriidee on kõige küünilisem, milles lihtsameelsetelt võetakse raha, pakkudes asemele tervistava imena hästi reklaamitud, kuid odavat libakaupa ja -teenuseid.
Tervisetööstuse kasv kõneleb midagi inimeste heaolust ja selle nappusest. Samast kõnelevad valdkonda sisenenud ettevõtted, millel puudub varasem meditsiiniline pädevus. Kõige suuremad neist on IT-ettevõtted. Nende pädevus on info kogumine, selle hoidmine, analüüs ja esitamine. Andmete puhul pole erilist vahet, kas need kirjeldavad meelelahutust, infootsinguid või tervist. Äriplaani jaoks on vaja valida, millises neljast kirjeldatud äriideest saab kõige odavamalt suurimat kasu, on elujõulise kasvuga.
Vastus on lihtne – hea äri on ennetus. Oma tervise eest hoolitsevale elanikkonnale saab müüa andmeid koguvaid sensoreid, ühendada need nutiseadmetega ja seejärel pakkuda veel infoteenust. Kolm müüki ühe kliendi kohta. Kusjuures ta ostab seda kõike üha uuesti. Kui soovid ei täitu, süüdistab ise ennast, sest andmeid ei sa ju süüdistada.
Pealegi peitub siin veel üks hea äri. See on juba turul hästi testitud reklaami müük. Kliendi terviseandmeid saab kasutada tema üha detailsemaks kirjeldamiseks. Sisuliselt saab klienti edasi müüa. Kasvõi erakindlustustele, mida huvitab võimalikult hea tervisega kliendi leidmine ehk haigete välja sõelumine või neile, kes otsivad kõhuvalu ja õnne puuduse vastasele rohule lihtsameelseid ostjaid.
Euroopa Komisjon otsustas lubada Google'il omandada 2,1 miljardi dollari eest aktiivsusmonitore tootva Fitbiti. Google teatas ostuhuvist suvel. Euroopa majandusliit võttis tehinguga nõustumise otsustamisele pool aastat mõtlemisaega.
Põhjuseid ettevaatlikkusele oli siin juba kirjeldatud. Google teab inimeste kohta juba niigi väga palju. Erafirma kätte täiendavalt kogunevad inimeste tervisekäitumise andmed kasvataks indiviidide- ja isegi riikideülest võimu. Kuna IT-hiid asub konkureerima väiksemate ning mõnikord innovaatilisemate tervist toetava elustiili sektori ettevõtetega, kardetakse, et Androidi platvormi omanikuna võib asuda see konkurentsi suretama.
Tehingule rohelist tuld näitav otsus tehti vaid mõned päevad pärast seda, kui majandusliit tutvustas Google'i ja teiste suurte IT-ettevõtete tegevust jõuliselt reguleerivate seaduste paketti. Komisjon sai Google käest kodanike õiguste kaitset tagavaid lubadusi. Muu hulgas lubati, et Google hoiab Fitbiti abil kogutud andmed eraldi firma muude teenuste abil kasutajate kohta kogutud andmetest.
Lisaks allutakse siinsetele seadustele, millega tagatakse kodanikele õigus nende kohta kogutud terviseandmete kasutamist kontrollida ja seda vajadusel keelata. Lõpuks lubati Euroopa Liidu klientide tervisega seotud andmeid järgmised kümme aastat reklaamideks mitte kasutada. Euroopa Liit reserveeris õiguse seda klauslit vajaduse ilmnedes kümne aasta võrra pikendada.
On tulemus hea? Tervist saab hoida, hankida ja kaotada. Tervisega seotud äri lubamises on küsimus usaldusest. Google, Apple, Microsofti, Amazoni jt ressurssi saaks inimkonna huvidega paremini joondada. Äri mõte seda ei välista, kui väljaarvata ahnus. Kardetavalt on see praegu veel ravimatu.
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: "Portaal"