Teadus vastab igipõlisele küsimusele: kuhu parkida?
Auto on mõnelgi pool maailmas staatuse sümbol. Kuid tihti tõuseb küsimus, kuhu see sümbol parkida.
Kas sõita pigem julgelt populaarse sihtkoha, näiteks kaubanduskeskuse või kontserdipaiga kõrvale ja loota, et seal mõni vaba koht on? Või olla ettenägelik ja parkida targu aupaklikku kaugusse?
Kaks Ameerika füüsikut on nüüd välja arvutanud, milline strateegia on parkimiskoha leidmiseks kõige mõistlikum.
Paul Krapivsky Bostoni Ülikoolist ja Sidney Redner Santa Fe Instituudist tegid lihtsuse mõttes arvutusi üsna elementaarse parkimisskeemi kohta: parklas on parkimiskohti ainult üks rida, mille ühes otsas on sihtkoht, mida kõik soovivad külastada, teises otsas parkla sissepääs.
Võimalikke strateegiaid uurisid nad kolme.
Esiteks, optimistlik strateegia, mis vähendab loodetavasti kõige rohkem jalavaeva – sõita kohe sihtkoha juurde välja ja kui seal kohta ei ole, siis tulla tasapisi tagasi ja napsata mõni võimalikult lähedane koht.
Teiseks, ettevaatlik strateegia – parkida esimesse vabasse kohta, mis kahe juba pargitud auto vahel silma jääb.
Ja kolmas, tagasihoidlik strateegia – kui parkla sissepääsu poolses otsas on rida tühje kohti, siis sõita nendest küll mööda, kuid nähes esimest juba pargitud autot, parkida kohe selle kõrvale.
Arvutused näitasid, et keskmine, ettevaatlik strateegia on ajakulu mõttes enamasti kõige otstarbekam – sõidu ja kõndimise summarne aeg on selle puhul enamasti kõige väiksem.
Peaaegu sama hea on ka esimene, optimistlik strateegia. Siis aga tuleb tükk tühja maad ja selgelt kõige kehvem ajakulu mõttes on kolmas, tagasihoidlik strateegia.
Krapivsky ja Redner kirjutavad oma järeldustest ajakirjas Journal of Statistical Mechanics: Theory and Experiment.
Teadusuudised on Vikerraadios eetris esmaspäevast laupäevani kell 8.25.
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa