Geenimuundus vabastab banaani viirusest ({{commentsTotal}})

Foto: Jeremy Bishop/Unsplash

Teadlased on leidnud lootustandva võimaluse, kuidas võiks lahti saada banaanitaimi kimbutavast viirusest, mis tungib nende taimede genoomi. Selleks tuleks genoomis sisalduvat viiruse DNA-d lihtsalt natuke ümber kirjutada.

Banaani vöötviirus on laialt levinud Lääne-Aafrikas, kus see levib putukate kantuna. Taolistes oludes viirus ei avaldu, kuid võib mõnede keskkonnategurite muutudes välja lüüa ja siis võivad abitute banaanikasvatajate silme all hävida terved istandused.

Rühm Kenya ja Ameerika teadlasi eesotsas Leena Tripathiga Nairobis asuvast rahvusvahelisest troopilise põllumajanduse instituudist on nüüd rakendanud genoomi täppistoimetamise meetodit CRISPR/Cas9 ja suutnud banaanisordi Gonja Manjaya genoomis vöötviiruse DNA kahjutuks teha.

Samal meetodil on teinud nad samasorti banaanitaimi ka vöötviirusele resistentseks, nii et viirus neid enam ei nakatagi. Nii ongi nüüd lootust hakata viirusvabu banaanitaimi aretama. Oma uurimistööst kirjutavad Tripathi ja kaasautorid ajakirjas Communications Biology.