Apple laiendab hoogsalt seriaalide ja filmide tootmist
Telefoniäri kokku kuivamine sunnib laiendama Apple'it oma tavapärast tegevusvaldkonda. Nii plaanib tehnoloogiahiid toota alanud aastal vähemalt paarkümmend originaalset seriaali ja filmi, vahendab R2 tehnikakommentaaris Krisjan Port.
Apple'ile esitatavad palved muutuvad aastatega üha rahutumaks, sisaldades anumist, et tehnikahuvilistele juba mitu korda rõõmu valmistanud firma teeks jälle midagi uut ja erutavat. Kõrval kulgeva protsessina rikastub oletuste maailm arutlustega, kes on võimaliku revolutsiooni järgmine ohver.
Ohvriks oleks mõni ettevõtlussektor, millele innovatsiooni nimbuse kumas firma koha kätte näitaks ja demonstreeriks, kuidas teevad asja õigesti ära tõelised tegijad. Umbes nii juhtus MP3-mängija, nutitelefoni, tahvelarvuti ja muusikamüügiga. Tänaseni ei lakka vaidlus, kelle arvutid on parem jne.
Iga kord kui kalendrisse ilmub Apple suursündmus, võib elevuse kasvu näha lausa silmaga, kõrvaga kuulda meretaguste kuulujuttude valju sosinat ja tabada õhus konkurentide seas pingeid reetva suitsu hõngu. Apple oskab luua ainulaadset brändikogemust sedavõrd hästi. Mõnedel hinnangutel ongi Apple'i edukaim toode uue toote esitlemine.
Sellel on aga oma hind. Kui mitte iga kord, siis vähemalt suhteliselt regulaarselt peab pakkuma näljastele fännihordidele punast liha uute, meeli rabavate toodetena. Siit siis alguses mainitud pinge, sest midagi väga erilist pole viimastel aastatel juhtunud. Uued telefonid on olnud vaid natukene uuemad. Uued arvutid on endiselt arvutid. Nutikella uuemat versiooni saadab teatud elevuse müra, aga sarnaseid teevad teisedki.
Spekulatsioonide seast leiab vahest põnevaima näite autondusest. Sarnaselt ajale, kui Apple lükkas ümber kõik kuuldused uutmoodi telefoni arendamisest, mis siiski rabaval moel ära tehti, eitab ettevõte auto loomise kuulujutte. Rahunemise asemel on efekt vastupidine. Ilma ühegi konkreetsema faktita ammutatakse kusagilt energiat iAuto usu levitamiseks vähemalt kolm viimast aastat.
Õigemini, aeg-ajalt väidetakse, et nüüd on olemas kindel tõend. Olgu näiteks väidetavalt kindlast allikast pärit info, et Apple'il valmib auto, mis teeb tuule alla kõikidele Tesladele. Samas, miks peaks inimestelt võtma elu rõõmuga sisustava lootuse? Oodakem kõik üheskoos põnevusega Apple'i autot.
Seniks võiks avardada vaadet täiesti konkreetsele ja enneolematule sammule juba alanud aastal. Apple toimetab kaasaegse suurettevõttena mitmes äris. Neist üks on juba mainitud vägiteona muusikaäris revolutsiooniga alustanud ja nüüdseks avaramas mõttes meediamüügiga raha teeniv iTunes. Kuid siin leidub mitu innovaatilist ja edukamat ettevõtet, alates Disney'ist Amazoni ja Netflixini. Apple pakutav sisu jääb konkurentide omale tublisti alla. Nii ei saa kaua jätkata.
Järelikult tuleb asuda ise sisu looma, nagu teevad seda konkurendid. Disney tuntud filmistuudiona ei üllata, aga hoopiski teisiti alustanud Amazon ja Netflix on tänaseks ise paljude seriaalide ning filmide tootjad. Konkurentide sadade saadete, filmide, seriaalide, lastesaadete ja dokumentaalfilmide kõrval tegeleb Apple kõigest paariga.
Alanud aasta plaanis on teha suur samm ja luua ise vähemalt paarkümmend originaalset seriaali. Vaja on stuudioid ja inimesi, kes oskavad filme toota. Kõike seda peab olema palju, kui tahetakse meediamüügi äris püsida konkurentsis.
Teenuste äri muutub üha olulisemaks. Nutitelefonide turg on küllastunud ja kõige uuema mudeli isu on tagasihoidlik, kui vana on enam-vähem sama hea ja töökorras. Tõenäoliselt tulenes Apple'i uute ja kalliste telefonide oodatust madalam müük vanade telefonide akude uuendamise kampaaniast. Arvatavalt jättis nii mõnigi odava akuga vanale telefonile uue elu sisse puhunud inimene uue mudeli ostujärjekorda minemata.
Esialgse otsustasid aastas ühe-kahe miljoni aku ostnu asemel uue aku kasuks vähemalt 11 miljonit vanema iTelefoni mudeli omanikku. Kõik juhtus vastupidiselt Apple'i plaanidele. Täpsemalt, õelatele plaanidele, sest firma hakkas vanu telefone tarkvara abil aeglasemaks muutma, arvatavasti sooviga tõugata omanikke uue ostule. Selle asemel sündis skandaal, milles kohustati ettevõtet soovijate telefonides asendama 29 dollari eest uued akud. Seda on olulisel vähem, kui maksta 1000 dollarit uue telefoni eest.
Telefoniäri hoo pidurdumine joonib alla vajaduse kasvatada tulemuslikkust teistes sektorites, sealhulgas müües midagi telefoni kasutamise sisuks. Paistab, et filme suudetakse tarbida piiritult.
Apple'i kassas on ohtralt vaba raha. Tõenäoliselt ostavad nad nullist äri rajamise asemel endale mõne filmistuudio. Muu hulgas on mängitud isegi ideega, et firma võiks ära osta Netflixi. Reaalsemate alternatiividena võib alanud aastal Apple'i omaks saada Sony Pictures, MGM studios, Lionsgate, A24 Filmid või Viacom/CBS. Huvitav, milline on üks hea iFilm või iSeriaal?
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: "Portaal"