Satelliit valvab vulkaane ({{commentsTotal}})

Satelliit valvab vulkaane
Satelliit valvab vulkaane Autor/allikas: C. T. Willink/Wikimedia
Kosmosest saab mõõta vulkaane ümbritseva maapinna temperatuuri ja ennustada, millal tulemäed purskama hakkavad.

Maa ümber tiirleb suur hulk tehiskaaslasi, mis talletavad kõikvõimalikke andmeid. Soojuskiirgust nägevaid satelliite saab kasutada vulkaanipursete ennustamiseks, näitasid Itaalia riikliku geofüüsika ja vulkanoloogia instituudi teadlased.

Gaetana Ganci pani Etna vulkaani tegutsemist jälgides tähele, et meteoroloogiliste satelliitide mõõteriistad näitavad vulkaani ümbruse temperatuuritõusu peaaegu sama täpselt, kui maapealsed soojuskaamerad.

Seejärel otsustas uurija kontrollida, kas sama kehtib ka Kongo Nyiragongo vulkaani puhul. Tulemäe ligi kahekilomeetrise läbimõõduga kraatris on maailma suurim laavajärv.

Vulkaan on väikeste vaheaegadega pursanud viimased 12 aastat. 2002. aasta purse sundis kodudest põgenema ligi 400 000 inimest.

Ganci võrdles laavajärve ümbruse temperatuurigraafikuid Meteosati andmestikuga. Sellenimelised tehiskaaslased tiirlevad 36 000 kilomeetri kõrgusel Maa orbiidil ja saadavad andmeid iga 15 minuti tagant. Satelliidid jälgivad pilvkatet ja kõikvõimalikke muid ilmastikunähtusi.

Teadlane arvutas oma kaastöölistega satelliidipiltide põhjal välja, kui palju vulkaani lähedal maapinnast soojust eraldub. Seejärel kombineerisid nad erinevate satelliitide andmed ja võrdlesid neid maapinnalt saadud temperatuurinäitudega.

Tuleb välja, et kosmosest tehtud vaatluste põhjal on võimalik ennustada, millal tulemäe ümbrus kuumeneb. See on oluline märguanne, et vulkaan hakkab peatselt tegutsema.

Vulkaanipursete ennustamine on üsna keerukas ja kosmosest saadud andmed on suureks abiks. Isegi hästi tuntud tulemäed nagu Etna võivad inimesi üllatada ja pikemat hoiatuseta tegutsema asuda.

Ganci sõnul võiksid tulevikus Maa ümber tiirelda satelliidid, mis jälgiksid ohtlikke vulkaane. Esialgu tuleb tulemägesid jälgida nii Maa orbiidilt kui maa pealt. Nii saab kontrollida, et satelliidid tabavad kõiki õigeid ohumärke.

Uurimus ilmus ajakirjas Journal of Geophysical Research: Solid Earth.

Toimetaja: Piret Pappel