Kristjan Port: Uber kihutab uljalt kraavi suunas
Andmete ja inimeste uudse transpordikorraldusega vanu ärimudeleid purustav Uber kihutab nii tormakalt ja hoolimatult, et võib lõpetada sõidu kraavis. Uskudes viimase aja märke pööritavad rattad sileda asfaldi asemel juba teeserva kruusa.
Ettevõtte kartmatut ülbust on toitnud mitu tegurit. Üheks on kindlasti peadirektori Travis Kalanicki ülbe, et mitte öelda vastik iseloom. Teiseks võib pidada suhteliselt suurt edu paljude vanakooli taksojuhtide pahameele, katki taotud sõidukite ja arvukates linnades keelu alla sattumise kiuste. Muu hulgas ei sallita Uberit Pariisist Las Vegaseni ja Austraaliast Hiinani. Oma roll on firma äriidee imetlemisel ja selle kopeerimisel, tänu millele saadab kogu Uberi nime omamoodi uue ajastu imeäri staatus.
Firma suutis suhteliselt lühikese ajaga panna imetlejate ja vihkajate närvid taas proovile. Näiteks kiitis Travis Kalanick president Trumpi seoses suurt segadust ja pahameelt põhjustanud immigratsiooni piirava dekreediga. Seepeale käivitus Uberi teenusest loobumise kampaania, sest Trumpi kiitmine mõjub paljudes suurtes ja uue tehnoloogia kultuuri viljelevate linnade elanike halvasti.
Juhtunu mõjus soodsalt konkurentide ärile. Kuna immigratsiooni ukaas tekitas lennujaamades suure segaduse, käivitades hulga rahvaalgatusi vabatahtlikest õigusabi pakkujatest, reisijaid tervitavate ja uue valitsuse vastu protesteerijateni välja, liitusid viimastega ka taksojuhid. Väljaarvatud Uber, mida hakati pidama heasoovliku streigi murdjaks.
Siis ilmus ajaveebi Uberis aasta leival olnud naistöötaja lugu inetust ja seksistlikust töökultuurist. See häiris ettevõtte juhtkonda sedavõrd, et nad palkasid olukorda lahendama USA endise peaprokuröri Eric Holderi. Jääb vaid spekuleerida, kuidas suudab ta vaigistada sotsiaalmeedias lõkkele löönud pahameele.
Eriti kui lisada sellesse tulle eelmisel nädalal Uberi teenust pakkuva auto kabiinikaamera mällu jäädvustatud kliendi ülbe käitumine, seoses soovimatusega tasuda sõidu eest küsitud summat. Täpsemal vaatlusel selgub, et tolleks ebameeldivaks kliendiks oli peadirektor Kalanick. Viimane tunnistas hiljem oma viga lubadusega pidada end edaspidi ülal täiskasvanulikumalt.
Paraku Uberi veebruari mõne nädalane must ajajärk öelduga ei piirdu. Märts algas põneva uudisega. Loo taust on seotud juba mainitud Uberi tegevust mitmes paigas piiravate keeldude ja regulatsioonidega. Loo sisu võib pidada geniaalseks. Täpsemalt, saatanlikult geniaalseks. Kuigi firma sõiduteenus on mitmes kohas keelatud või oluliselt piiratud, on teenus ise suhteliselt nähtamatu.
Kõik toimub sidevõrgus, milles leitakse sõiduteenuse soovijale vabatahtlik sõidutaja, kellest ei ole ükski Uberi töötaja. Samas oleks taolise nähtamatu teenuse tabamine lihtne, kui linnavalitsuse ametnik tellib endale äppi kaudu Uberi takso.
Vältimaks end tavakodanike kasukasse maskeerivate ametnike sõidutamist kasutas Uber äppides peidetud tarkvara, mis uuris telefoniomanike sagedasemaid asukohti näiteks tööajal. Lisaks uuriti telefoni omaniku kohta kogutud kaudsete andmete puhul välja tema tõenäoline tegelik isik ja koguti seejärel täiendavat infot sotsiaalmeediast. Ühesõnaga hetkel kui mõni inspektori moodi kodanik püüdis endale taksot tellida, polnud ühtegi saadaval. Seda juhul, kui linnas ei tohtinud Uberi teenust pakkuda. Samuti võidi näidata taolisele ''kahtlusalusele'' hoopiski teistsugust rakendust, jättes mulje ontlikust olukorrast.
Sisuliselt tehti midagi sarnast Volkswageni diiselautode testimisele, kuvades kontrollijatele nurjatult ilusamat tegelikkust. Uber on tüssanud linnaametnikke vähemalt kolm aastat. Ilmselt on nüüd oodata pahandusi. Kuigi hetkel pole selge, kas selline tarkvara on ka rikkunud mõnd reeglit. Olukord on nii erakordne, et selliste jaoks pole veel reegleid läbi mõeldud.
Sellega Uberi kannatused ei piirdu. Ettevõtte kõige huvitavamaks vastaseks on firmasse 258 miljonit dollarit investeerinud Google`i impeeriumi haldav Alphabet. Kusjuures seda investeeringut peetakse firma parima tootlikkusega rahapaigutuseks, olles tänaseks kasvanud 14 korda. Kohtusse jõudnud probleemi sisuks on Google`i autonoomse sõiduki projekti juurest Uberisse siirdunud insener, kes olevat kaasa võtnud või varastanud 14 000 arendusdokumenti.
Alphabeti süüdistus langetab Uberi investeeringu väärtust, aga sellest hiigelfirma ilmselt ei hooli. Uber kihutab kraavi poole.
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates Portaal.
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: Portaal