Artikkel on rohkem kui viis aastat vana ja kuulub arhiivi, mida ERR ei uuenda.

Kristjan Port: horisondil terendab sõbrapimedus

Elusolendeid iseloomustab kohanemisvõime. See on oskus muuta elusprotsesside talitlust juhul, kui muutus leiab aset keskkonnas või elusas olendis endas.

Muutus on uut optimumi otsiv üleminekuprotsess. See võtab aega, sisaldab vigu ja kulutab energiat. Otsitav optimum on omakorda elusolendile kulutõhusat jätkusuutlikkust tagav asjade seis. Kulutõhusust võib vaadata kui võimalikult väikest energiakulu.

Kohanemisprotsessi võib täheldada näiteks reaktsioonina kliimamuutusele, haiguste puhul, seoses sportliku treeningu ja õppimisega, isegi seoses prillide kandmise alustamisega jne. Esialgses faasis tajub keha ebamugavust, aga aja jooksul see väheneb ja uus olukord muutub tasahilju uueks normiks. Tegevused muutuvad automaatseks, keha saab jagu haigusest ja inimene hakkab otsima prille, sest ta enam ei märka, et on unustanud need ninale.

Uus olukord ei põhjusta enam erilist stressi. Kusjuures just stressreaktsioon on koordineerivaks mehhanismiks, millega dirigeeritakse keerulise elusorganismi terviklikku ülemineku protsessi juhtimist.

Sarnast protsessi võib märgata seoses eluga reklaamirikkas keskkonnas. Oli aeg, kui veebiruumis oli vähe reklaame, sest selles ei nähtud konkurenti traditsioonilistele reklaami edastavatele meediatele. Olukord muutus ja maailma suurimad veebiteenuste pakkujad saavad põhilise sissetuleku reklaamide vahendamisest. Selle tulemusel sattus inimeste tähelepanu kriisi ja hakati kurtma tüütavate reklaamide pärast.

Veebilehele lugema-vaatama tuldud materjal hakkas muutuma kognitiivselt liiga kalliks ja tuju rikkuvaks. Sellest piisas kohanemisprotsessi käivitamiseks, et kasvanud energiakulust ja viimasega kaasnenud ebamugavustundest lahti saada. Aega kulus ja vahepeal muutus olukord veebireklaamidega aina tüütavamaks, kuni hakkas inimestes kujunema uus optimum ja nad muutusid reklaamipimedateks.

Reklaam oli küll ekraanil olemas, aga kui küsida pärast veebilehelt lahkumist, mida seal reklaamiti, hakkas selguma, et kümnest inimest umbes kaheksa ei mäletanud, mida oli neile näidatud. Nähtusele anti nimi bänneri- ehk reklaamipimedus. Veebikasutajad olid õppinud sulgema teadvuse signaalidele, mida nad ei soovinud. Turundusspetsialistid hakkasid rääkima tahtelisest pimedusest.

Nüüd on siis aeg, kui süsteemi omanikel tekib stressiseisund ja nad peavad mõtlema uusi meetodeid, kuidas pimedaks jäänud klientidega reklaamiraha teenida. Tegemist on paljude veebiteenuste jaoks kõige olulisema sissetulekuallikaga. Püüdlused kasvatada reklaamide arvu, suurust, intensiivsust, pakkuda rohkem videoid jmt aitavad pigem pimedaksjäämisele kaasa või siis sunnivad kliendid põgenema lootuseta neid lähiajal uuesti kohata.

Nii on hakanud ka Facebook mõistma, et senised reklaamiesitamise meetodid on muutumas taagaks ja võibolla üheks põhjuseks kasutajate arvukuse kasvu pidurdumisele. Reklaamide vähendamine kahjustab firma majandamist sama palju kui klientide kadu. Seega peab leidma viise, kuidas toimetada reklaame kasutajani mõnel täiesti uuel moel.

Facebook proovib nüüd kliente mõjutada sõpradega suhtlemiseks loodud isikliku ja isegi intiimse sõnumivahetuskeskkonna Messenger kaudu, kus hakkavad tööle suhtlusaltid robotid. Esialgu ''müüakse'' juturobotite ideed, kui kliendi küsimustele vastata oskavaid teenindajad, mis aitavad lahendada näiteks müüdavate toodete kasutusega seotud küsimusi. Samas ei suuda juturobotid vaiki olla, kui tekib võimalus pakkuda mõnd tehislikus arusaamas tema arvates kliendile vajalikku kaupa.

Kõige huvitavamaks võimaluseks võib aga pidada olukorda, kui robot märkab, et sa ei ole viimasel ajal midagi ostnud. Siis saad temalt sõbralikke ja tujutõstvaid ideid, kuidas uute asjade ostmisega elukvaliteeti edendada. Võimalik, et robot oskab järele aimata hea sõbra häält. Nii jääb oodata, kuni inimestes hakkab kujunema sõbrapimedus.

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates Portaal.

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Allikas: Portaal

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: