Artikkel on rohkem kui viis aastat vana ja kuulub arhiivi, mida ERR ei uuenda.

Kliimamuutus kohendab lennukite sõiduplaani

Foto: Reuters Scanpix

Kliimamuutusel on tagajärgi palju. Üks tagajärg transpordisfäärile võib olla see, et keskmine lennureis üle Atlandi ookeani Euroopast Põhja-Ameerikasse läheb senisest pikemaks. Kliimamudelid näitavad, et polaarjugavool, tugev tuul kõrgemal atmosfääris, mis puhub üle Atlandi läänest itta, tugevneb.

 

Inglismaal Readingi ülikoolis tegutsev atmosfäärifüüsik Paul Williams ja ta kolleegid arvutasid välja, et kui süsinikdioksiidi hulk atmosfääris kahekordistub, mis mõnede prognooside järgi võib olla vaid mõne aastakümne küsimus, siis Londoni ja New Yorgi vahelisi lende mõjutavad jugavoolud tugevnevad praeguselt keskmiselt 77 kilomeetrilt tunnis keskmiselt 89 kilomeetrile tunnis.

See tähendab, kirjutavad Williams ja kaasautorid ajakirjas Environmental Research Letters, et lennud Londoni Heathrow lennujaamast New Yorgi John Kennedy lennujaama kestavad tänasega võrreldes kaks korda suurema tõenäosusega üle seitsme tunni. Teisalt, kuna tagasilennul valitseb tugevnenud pärituul, siis kestavad lennud New Yorgist Londonisse tänasega võrreldes kaks korda suurema tõenäosusega alla viie tunni ja 20 minuti.

Kuid kokkuvõttes näitavad Williamsi ja kolleegide arvutused, et summaarne lennuaeg, võttes arvesse mõlemat lennusuunda, ikkagi pikeneb. See tähendab aga, et summaarselt on lennukid kauem õhus, põletavad rohkem kütust ja emiteerivad rohkem süsihappegaasi, mis muidugi tõukab pisut jällegi kliimamuutust takka.

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: