Artikkel on rohkem kui viis aastat vana ja kuulub arhiivi, mida ERR ei uuenda.

Uudne aku tõotab mugavust ja tõhusust

Foto: Tao Liu et al./Science

Nutitelefoni aku kipub õhtuks tühjaks saama. Elektriauto aku kaalub mitusada kilo. Natuke ebamugav ja mõnes mõttes mõttetu. Nüüd on briti teadlased saanud valmis uudse liitiumhapnikaku töötava näidise, mille energiatihedus on väga suur, kasutegur üle 90 protsendi ja mida saab täis laadida enam kui 2000 korda.

Teoreetiliselt võiks liitiumhapnikaku energiatihedus olla isegi kümme korda suurem kui tänapäeva liitiumioonakul. Selline tihedus oleks võrreldav juba bensiini omaga ja võimaldaks elektriauto aku hinda ja kaalu vähendada umbes viis korda. Kuid nii nagu paljude teistegi lootustandvate uue põlvkonna akutüüpide puhul, vajab ka liitiumhapnikaku praktilise kasutuselevõtu teel ületamist hulgaliselt insenertehnilisi tõkkeid.

Cambridge'i ülikooli teadlased eesotsas Clare Greyga ongi nüüd mõned neist tõkkeist ületanud. Nende esitletud näidisaku on varasematest katsetustest energiamahukam, tõhusam ja stabiilsem. Keskne uuendus on seejuures väga poorne, peaaegu vahuline süsinikelektrood, mis on tehtud grafeenist, ühe aatomi paksustest süsinikukiledest. Grafeeni sekka pandud lisandained suunavad akus toimuvaid keemilisi reaktsioone just sel viisil, et suureneb stabiilsus ja tõuseb tõhusus.

Kuid teadlased tunnistavad ajakirjas Science ka ise, et päriselt võiksid liitiumhapnikakud kasutusse tulla kõige varem kümne aasta pärast.

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: