Geenimuutus soodustab njuufaundlandi koertel ohtliku südamehaiguse arengut ({{commentsTotal}})

Keerulised südamehädad tabavad ka koeri
Keerulised südamehädad tabavad ka koeri Autor/allikas: Wikimedia Commons

Teadlastel õnnestus kindlaks teha geenimuutus, mis põhjustab njuufaundlandi koertel potentsiaalselt surmavat südamehaigust.

Pärilik haigus (subvalvulaarne aordistenoos ehk aordikitsenemus, SAS) mõjutab ka inimlaste ja teiste koeratõugude elu. Lastel on võimalik nimetatud probleemi aga kirurgilise sekkumisega korrigeerida, koertel mitte.

Koerte puhul ilmneb SAS ebanormaalse koekasvuna aordiklapist allapoole jääval alal, pidurdades verevoolu südamest aorti. Selline olukord põhjustab järsku kokkuvarisemist, ebaregulaarset südametööd ja äkksurma.

Leebel kujul avalduva SAS-i korral võivad koerad omada normaalset eluiga, kuid haiguse tõsise vormi puhul surevad loomad enne 4.5 aasta vanuseks saamist, seda isegi juhul, kui nad saavad ravimeid.

Ajakirjas Human Genetics avaldatud uurimuses näitasid teadlased koertel esineva aordikitsenemusega seotud geenimuutust. Tulemusteni jõudmiseks analüüsiti njuufaundlandi koertel tuhandeid geene ning haiguse tekkes leiti osalevat geenis PICALM esinev muutus.

Töö autorid loodavad, et tõuaretajad suudavad vältida mutatsiooni kandvate loomade aretust ning kõrvaldada seeläbi haigus njuufaundlandi koerte seast järkjärgult. Samas võimaldab antud avastus edasi liikuda ka uute ravide arendusega.

Loe lisa:
Mutant gene spurs dangerous heart condition in newfoundland dogs: study (msn Healthy Living)

Toimetaja: Katrin Sak

Allikas: msn Healthy Living