X

Laadi alla uus Eesti Raadio äpp, kust leiad kõik ERRi raadiojaamad, suure muusikavaliku ja podcastid.

Teadlased julgustavad õpetajaid tehisintellekti rohkem kasutama

Foto: A Health Blog/Creative Commons

Tehisintellekti jõudmine klassiruumi eeldab uutmoodi lähenemist nii õpetajatelt kui ka õpilastelt. Kui õpilased kasutavad tehisaru koduste ülesannete lahendamisel, siis õpetaja võiks tehistaipu võtta kui enda assistenti, mis saab teda abistada õppetööga seotud tehniliste ülesannetega.

Tehisaru võib tekitada klassiruumis korraliku segaduse, sest see mitte lihtsalt ei kopeeri teksti mõnest kindlast allikast, vaid on võimeline looma täiesti uusi lauseid. Viimane on põhjus, miks pole ajuteadlase Jaan Aru sõnul võimalik praegu kindlaks teha, kas õpilane on kasutanud oma töös tehisintellekti abi. 

Aru soovitusel peaksid õpetajadproovima tehisaru ainetes nagu ajalugu, ühiskonnaõpetus, võõrkeeled ja eesti keel, kus kodune ülesanne eeldab teksti kirjutamist. Eesti keeles saab tasuta kasutada näiteks programmi tehisaru.com.

Vasakul pool Jaan Aru, paremal pool tehisintellekti loodud versioon temast. Autor/allikas: Erakogu/Tehisintellekt

Tartu Ülikooli masinõppe kaasprofessor Meelis Kull soovitab õpetajatel tehisaru rakendada ka administratiivsete ülesannete puhul, nagu näiteks tunniplaani koostamisel. Küll aga tuleks tehisaru kasutamisel silmas pidada, et see võib eksida ja vastused ei pruugi alati tõesed olla. Erilist tähelepanu vajavad matemaatikaülesanded, mille lahendamisel ja kontrollimisel tuleb täpsete vastuste saamiseks kasutada selle jaoks eraldi loodud süsteeme. Kull julgustab matemaatika ülesannete tarbeks kasutama usaldusväärset süsteemi Wolfram Alpha

Vältimaks olukordi, kus tekivad alusetud tehisintellekti kasutamise kahtlused, peaks õpetaja leidma viise, kuidas koduülesandeid vastavalt kohandada. "Et seda saavutada, peab õpetaja olema mänginud selle süsteemiga. Ta peab proovima oma kodutööd sinna sisse panna," julgustas Aru. 

Milliste ülesannetega saab tehisaru õpetajale toeks olla?

  • Näidete toomine. Vananenud õpikunäidete asemel tasub tehisintellekti abil leida vanuserühmale sobivaid tänapäevaseid näiteid. 
  • Sobiva õpiformaadi leidmine. Tehisaru saab näiteks aidata mõelda rühmatööks sobivaid viise, mis on suunatud kindlale vanuserühmale ja õppeainele, või pakkuda alternatiivseid võimalusi teemade selgitamiseks. 
  • Väiksemate ülesannete kontrollimine. Praegu tehisaru veel iseseisvalt kontrolltöid ei paranda, kuid seda tasub testida mõne väiksema ülesandega. 

Tehisintellekt ei kujuta õpetajatele ohtu, kuid samas arvab Jaan Aru, et õpetajad peaksid õppima seda kasutama. Meelis Kulli sõnul ei saa tehisaru õpetajaid kindlasti täielikult asendada. Nimelt on sellel puudu üks oluline oskus: õpilaste toetamine ja motiveerimine.

Artikkel valmis Tartu Ülikooli õppeaines "Praktiline ristmeedia projekt: raadio, veeb, sotsiaalmeedia". Autorid on Tartu Ülikooli magistrandid Marie-Johanna Kippar, Annely Kasela, Anete Sammler ja Greta Perolainen.

Toimetaja: Sandra Saar

Allikas: Raadio 2 "Piltlikult öeldes"

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: