Majanduslangus ja krüptotalv annab hoogu e-spordi sära tuhmumisele
Majandusportaal Bloomberg konstateerib e-spordi viieaastase kuldaja tuhmumist. Mänguäris liikunud miljardid hakkavad kokku kuivama, mis annab oma võsukeste tuleviku pärast muretsevatele vanematele võimaluse vasturünnakuks, leiab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.
SoloMid, 100 Thieves ja Evil Geniuses on kuulajaid sõeluvad märksõnad. Enamiku jaoks ei tähenda need midagi. Nemad kukuvad sõelast oma ellu tagasi. Valimisse jääb konkreetne demograafiline rühm, kelle jaoks tähistavad need fraasid rikast tulevikku, maailma tippu viivat eneseteostust ja põhjendust, miks vanemad on lollid ega tea asjast midagi. Kivistunud põlvkond on kinni oma traumas, mida sunnib peale nüüd lastele, et nad tegeleksid õppimise ja väljas mängimisega, aga mitte arvutimängudega.
Toodud nimed tähistavad maailma rikkamaid e-spordi koondiseid, või spordiorganisatsiooni mõttes klubisid. Neis tegutsevad uue põlvkonna tegijaid, kes oskasid trotsida vanemate sireenilaulu ja jätkasid pikki öid ning päevi ekraanil kuvatud tegelaste juhtimise treeninguid. Ehk siis rahvakeeli arvuti või videokonsooliga mängimist.
Toodud nimede taga on reaalsed õnnestujad. Tänu nendele pole noorus ega kooli ignoreerimine nõrkuse märgid. Kiire rikastumisega kaasnev valikuvabadus ja imetlev avalik tähelepanu kannustas miljoneid, peamiselt poisse, sellisest tulevikust unistades sõrmi liigutama ja kasutama neid näiteid kilbina vanamoodsate rünnakute vastu.
Treeningmetoodika tegi kvaliteedihüppe Covid-isolatsiooni ajal. Kui varem treeniti vabal ajal, millele võeti aega juurde unetundidest, siis haiguse leviku aastatel saadi kooli arvelt juurde suur ports aega. Õpetaja "treeningu" segamise vältimiseks paigutati videoloengus suud liigutava pedagoogiga aken teise ekraani serva, perifeerse nägemistaju piirile. Fookuses olid Dota, Fortnite, Counterstrike või midagi muud hetkel kuuma.
Osaliselt oli mängusportlastel õigus. E-sport kogus ekraanide taha ja saalidesse traditsioonilistest spordivõistlustest rohkem vaatajaid ja selle kaudu ka reklaamiraha. Lubjakatest vanematele võis ette heita, et e-sportlaste vaatajaskond on üle nii teatrist kui ka muusikast. Kui nad soovivad lastele helget tulevikku, aidaku vältida neid vanamoodsaid lõkse.
Võistluste allegooriaga jätkates, põnevamad etendused kulgevad edu vaheldumise pinges. Nüüd siis paistab, et vanematele avaneb väike võimalus vasturünnakuks. Majandusportaal Bloomberg konstateerib e-spordi viieaastase kuldaja tuhmumist. Mänguäris liikunud miljardid hakkavad kokku kuivama. Osaliselt seisneb põhjus majanduse jahenemises.
Teisalt liikus seni tundmatus, kuid intrigeerivas valdkonnas palju spekulatiivset, krüptomajanduses kasvavatud raha. Bitcoin'iga eesotsas kadus lühikese ajaga suur osa neisse usutud väärtusest. Häda sai hiljuti uue hoo tänu mitme tuntud kauplemiskeskkonna kokkuvarisemisele. See laine kogub FTX-i miljardites mõõdetavale kahjurluse tõttu alles hoogu.
Sissejuhatuses nimetatud esialgu kõigest e-mängurite meeskonnad SoloMid ja 100 Thieves arenesid tõsisteks ettevõteteks. Majandusajakirja Forbes arvestuses on need kaks maailma kõige väärtuslikumad e-spordi organisatsioonid. Õigemini olid, sest mõlemad on enda koosseisu märgatavalt kokku tõmmanud. Üks esimestest suurtest ja edukatest meeskondadest, Evil Genius lõpetas Põhja-Ameerikas kogu tegevuse, jättes alles Lõuna-Ameerikas tegutseva organisatsiooni. Põhjas on elu kallis ja võetavad riskid suuremad.
Seda tajuvad ka mängutootjad. Traditsioonilise spordiga võrreldes tootis iga vabrik oma palli ja korraldas meistrivõistlusi ainult selle palliga. Nagu kõikide mängude majandamisega, loetakse külastajatelt otse või reklaami müügiga kaudselt saadud tulu.
Suurte investeeringutega riskivate ettevõtete kogutud signaalid viitasid samuti edulaine taandumisele. Nüüd siis peetakse targemaks veel heal ajal poodide sulgemist. Mitmed suured mängutootjad on kas juba oma uksed sulgenud või plaanivad e-spordist tagasi tõmmata. Las teised korjavad langeva turu jagatavaid sente.
Raha loevad ka riskiinvestorid. Veel umbes kolme aasta eest panustasid nad suuri summasid lootuses, et e-spordist areneb midagi USA korvpalli liiga NBA tuntusega võrreldavat. Toonased märgid lubasid nii arvata. Aastal 2018 süstiti e-spordi mängu- ja vaatamisareenide arendusse pea viis miljardit dollarit. Praeguseks on rahastajate panus kokku kuivanud.
Võimalik, et esimesed korjasid kõik viljad ära. Neile leidus nii vaatajaid kui ka võistlejaid. Miljonitest kodustest "treenijatest" rääkimata, kes on proovinud võib-olla neli-viis aastat edutult iidolite edu korrata, aga nad jäid lihtsalt hiljaks.
Võib-olla oleks pidanud ikkagi vanemaid kuulama? See on aga vastuseta küsimus?
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: "Portaal"