Jaapanis avatakse e-sportlastele hotelle ja kõrgkooli õppekavu

E-spordi kasvava populaarsuse mõjul on arvutimängu-fanatism minetanud Jaapanis oma kunagise negatiivse varjundi ning tõsisematele arvutimängijatele avatakse isegi erihotelle ja kõrgkooli õppekavu, vahendab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.
Otaku tähendab jaapani keeles fanaatikut. Traditsiooniliselt kasutati seda anime- ja mangafännide märgistamiseks. Tänapäeval laieneb mõiste paljudele fännidele, eriti neile, kelle fanatism on seotud tehnoloogiaga nagu arvutimängud.
Algupäraselt kasutati sõna halvustava iseloomustusena, osutades rumalusele lasta harrastusel end vangistada ja isoleerida ühiskondlikust elust. Otaku'de arvu kasvades kujunes nimetus argisemaks ja kaotas osa sellega seonduvast negatiivsest taagast. Aastal 2013 pidas end mingit sorti otaku'ks 42 protsenti Jaapani teismelistest. Otaku'de peamiseks kasvulavaks sai interneti abil kasvanud anime, koomiksite ja videomängude levik.
Sõna põlvneb teise inimese kodu tähistavast väljendist "taku", kandes endas au, lojaalsuse, väärtuse ja läbipaistmatuse mõõtmeid, kuna keegi ei tea kunagi päriselt, mis teiste kodus toimub. Otaku on oma harrastusega sedavõrd enesesse sulgunud, et moodustab distantseerunud, äraoleva ja koorikusse sulgunud elaniku kuvandi.
Sõna võib jääda Jaapanisse, aga otaku-laadseid inimesi leidub kõikjalt maailmast, eriti seoses arvutimängudega. Usutavalt tunnevad paljud ära mõne otaku ka omast kodust. Väljaspool Jaapanit pole kuulda olnud, et arvutimängufanattide kohta oleks välja mõeldud mõni universaalne väljend. Osutuses arvuti- või mängusõltlasele sisaldub paras doos soovituslikku pahameelt, aga võrreldes otakuga kõlavad amatöörlikult, passiivselt ja isegi kultuuritult.
Positiivsema poole pealt vaadates peaks igast pühendumisest tõusma mingit kasu. Arvutimängus osalejad püüavad end kaitsta viidetega neid eesootavast professioonaalse mänguri karjäärist, mille mõistmiseks pole tänastel lapsevanematel lihtsalt vaimset ressurssi.
Mingil määral on neil õigus. Arvutimängudest on saanud e-sport, millest võtab osa massiliselt nii mängureid kui ka pealtvaatajaid. Lõppenud aastaks ennustati e-spordi üleilmseks käibeks üle miljardi dollari. Ülejärgmiseks aastaks ennustatakse 50-protsendilist kasvu.
Seoses otaku nimes peituva vihjega teise inimese kodule väärib tähelepanu üle-eelmisel suvel Jaapanis avatud esimene e-spordi hotell E-Zone. Ettevõtja tunnistab, et algselt soovisid nad avada lihtsalt hotelli Osaka Nipponbashi linnaosas. Konkurendist veidi eristumiseks võimalusi otsides avastasid nad, et piirkond on tuntud otaku-kultuuri poolest. Niisiis otsustatigi proovida äriõnne teenindades eneseisolatsiooni armastavaid e-sportlaseid. Äriplaanis on pakkuda jaapani keeles nn gasshuku-teenust ehk luua e-spordi võistkondadele võimalust kogunemiseks ja koos harjutada.
Üheksakorruselises kaasaegses hoones saab olla omaette või kohtuda sarnaselt mõtlevate fännidega. Esimesel kolmel korrusel on 72 mängimiseks sobilikku töökohta, millega korraldatakse e-spordiga seotud üritusi. Neljandast kaheksanda korruseni on korraldatud majutus kapslistiilis tubades. Neljandast kuuenda korruseni on toad ainult meestele ja naised saavad sulguda omaette elamisse kaheksandal korrusel. Üks öö maksab umbes 78 eurot.
Lisaks hotellile avatakse alanud aasta aprillis Jaapanis esimene e-spordi-alast haridust andev kõrgkool. Tokyos, Shibuya omavalitsuses avatavat kooli rahastavad Jaapani telekommunikatsiooniettevõtte NTT ja jalgpalliklubi Tokyo Verdy. Kooli personaliks on professionaalsed e-sportlased, NTT ja Tokyo Verdy töötajad. Õppetöö sisaldab ühe ja mitme tegelasega tulistamismänge, reaalaja-strateegia ja mitme mängijaga võrgumänge.
Mõistagi ei kulge koolipäevad ainult arvutiga mängides. Kooli pidamine eeldab Jaapani kõrgkooli standardõppekava täitmist. Kooli lõpetajad ei plaani asuda vanemate kujundatud tööstusinseneride ja ametnike karjäärirajale. Enamik õpilasi valmistuvad karjääriks e-spordi professionaalide ja mängustriimijatena, virtuaalreaalsuse loojate, mängude programmeerijate, nende stsenaariumite kirjutajate ja kujundajatena. Tulevikuga tutvumiseks toimuvad jaanuaris avatud uste päevad.
Õhtumaa unistele arvutimänguritele tõuseb päike Jaapanist. Vahest aitavad neid virgutada sõnumid otaku'de võidukäigust.
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa