Vihatud digitransformatsioon peidab head ärivõimalust
Kuigi digitaalne transformatsioon valiti sel aastal kümne kõige vihatuma moesõna hulka, pakub see valdkonna pioneeridele, sh Eestile siiski head teenimisvõimalust, vahendab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.
Ümberkorraldused töös oli reaktsioon pandeemiast tingitud hädaolukorrale. Oodatavalt ajutiseks peetud väljakutse avas silmi, et märgata uusi võimalusi. Hakati rääkima uuest, vanade plaanidega võrreldes teistmoodi tulevikust. Samas võiks inimese loomusega arvestades, et ilusatest plaanidest ei jää pärast viiruse võitmist midagi järgi ja kõik vajub tagasi endisesse sängi.
Põhjus ei ole pelgalt inimeste mugavus ja harjumused. Inerts tuleneb kannatada saanud ärimudelitest, mida püütakse võimalikult kiiresti tagasi tööle saada. Tekkinud kahjud ja võlgnevused seostuvad endise tegevuskeskkonnaga. Enne uue proovimist tuleb need ära klaarida. Uue proovimine tähendab olemuslikult uusi riske, hüpet võõrasse olukorda ja vajaks uusi investeeringuid. Need on põhjused, mis pidurdavad uuele üleminekut. Seda võib pidada konservatiivseks, vanasse tagasi tirivaks rahaks.
Muutuste poole tirib teistsugune raha. Selleks on muutuste teostamise kui kiiresti kasvava ettevõtluse võimalus. Jutt käib kümne vihatuima moesõna hulka kuuluvast "digitaalsest transformatsioonist" ja selle teostajatest. Vihatakse ilmselt sellepärast, et transformatsioon sunnib muutuma ega lase ise valida. Tunne levib muutustele allutatud ettevõtte sees. Muudetakse ju nende töö harjumusi ja korraldust. See võib lõppeda mõnikord töö otsasaamisega.
Uus töökorraldus peab olema endisest tõhusam, parema tulu-kulu suhtega. Muidu tööandja seda ju ette ei võtaks. Tõhusus tähendab kokkuhoidu ning tootlikkuse kasvu. Mõnikord kaldub lahendus kokkuhoiu poole. Kokku hoitakse inimtööd, sh töötajaid.
Tõhususe parandamine on investeering tulevikku, kinnitab ettevõtte juht ning maksab palgaks mõeldud raha digitaalse transformatsiooni konsultantidele, toodete ja teenuste tarnijatele. Tööprotsesside ümberkorraldus on ju samuti ettevõtlus. Tegevussektor, millele ennustataksegi nüüd magusaid aegu. Valdkonna arengut käsitlevas ülevaates hinnatakse muutuste töö väärtuse kasvuks kogu maailmas 41,5 miljard dollarit aastaks 2027.
Tegemist on majandusliku motivaatoriga. Eriti silmas pidades lähiaastateks oodatavaid raskusi, milles üks osa ettevõtlust jääb kannatama, pole atraktiivne ning ajab tööjõu ja lisandväärtuse pakkumisi siirduma muutuste alla jäämise asemel nende juhtimise ärisse. Kardetavalt meelitab tormijooks uue võimaluse poole lihtsameelsust ja mõtlematut kopeerimist. Midagi sarnast kordub kõikide edulugude juures, kui asutakse edukaks osutunud äri, selle teenuseid ning tooteid kopeerima.
Tööpaiga ja -korralduse uuendamine on petlikult keeruline väljakutse ega allu lihtsale kopeerimisele. Selles kombineeruvad uus tehnoloogia, kinnisvara ja inimeste käitumine, mis tuleb sujuvalt liidestada ettevõtte pakutava väärtusahelaga. Olulised partnerid on personali ja IT-erialad ning ettevõtete vastavad osakonnad. Ootusteks on tööjõu paindlikum ja samal ajal tulemuslikum rakendamine. Uus võtmeülesanne on püüdlus hoolitseda töötajate heaolu eest.
Pealesurutud kaugtöö ja paindlik töökorraldus tõid esile, et kui anda töötajale suuremaid vabadusi ja siduda ta ettevõtte infosüsteemiga, kasvavad innovaatilisus ning keeruliste väljakutsete eduka soorituse potentsiaal. Uutes hübriidsetes töövormides nähakse detsentraliseeritud töötajat katkematus osaluses näiliselt tsentraliseeritud teaberuumis. See on palju enamat arvutiga kohvikus töötamisest.
Üha rohkem tööd koos töövahenditega liiguvad hajutatud klientide juurde, kes enam ei soovi koguneda teenusepakkuja tsentraliseeritud kontaktpunkti. Muutuste teostamiseks on vaja analüüsida kogu tööprotsessi, leida sellele teistsuguseid lahendusi sõltuvalt kinnisvarast, kasutatavast tehnoloogiast ja inimeste psühholoogiast.
Kõige kiirem käibe kasv antud teenuste vallas rajaneb väikeste ja keskmise suurusega ettevõtete muutuste teenindamisele. Valdkonnana pakub muutuste korraldamise ärile suurima kasvu tervishoiusektori ümberkorraldus. Hoolimata patsientide parema teenindamise vajadusest ei sünni muutus suhteliselt konservatiivne tegevusvaldkonna enda oskustest. Vastasel juhul oleks seda juba tehtud.
Uute, ravi ning tervisega seotud digitaalsete protsesside juurutamise abi pakubki siin kirjeldatud töökorralduse muutuste ettevõtlus. Ennustuste järgi siirduvad muutuste konveierile pangandus, maksete ja kindlustusteenuste sektor, riigihaldus ja telekomi teenused.
Viimaste osas on Eesti paljudest riikidest ette jõudnud. See tähendab loomulikult võimalust teisi õpetada. Sellest siis võimalus osaleda töö digitaalses transformatsioonis. Turu suurus on terve maailm.
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: "Portaal"