Tehnikauudised: konfidentsiaalsuse tõus ja langus
Privaatsus on 21. sajandil suhteline mõiste – ühelt poolt on saamas konfidentsiaalsusest virtuaalteenuste põhiline müügipunkt, kuid teisalt täiustub näiteks näotuvastustehnoloogia hirmutava kiirusega, mistõttu pole ühe isiku leidmine inim-heinakuhjast mitte mingisugune probleem.
Waymo saadab California teedele peagi inimjuhita isesõitvad autod
Sõidujagamisteenust pakkuv Waymo on teine ettevõte, mis taotleb luba saata California teedele inimjuhtideta isesõitvad autod. Täpsemalt hakkaksid väikebussid sõitma Californias, Mountain View piirkonnas, kus on teevõrgust kogutud piisavalt andmeid.
Waymo on juba isesõitvaid autosid eksponeerinud Phoenixis ja promovideodes. Seega pole tegemist esimese autode avalikkuse ette toomisega. 2. aprillil andis California osariik võimaluse väljastada lubasid inimjuhtideta isesõitvate autode katsetamiseks. Lisaks Waymole on luba taotlenud ka teine, praegu veel teadmata ettevõte.
Luba on täiesti uut tüüpi, võimaldades saata teedele autod ilma igasuguse traditsioonilise manuaalse kontrollmehhanismita. Katseautoks on ümber kohandatud Chrysler Pacifica väikebuss.
Hiljutised Uberi isesõitva auto ja autopilooti kasutanud Teslaga hukkunuga lõppenud autoõnnetused on muutunud inimjuhita autode tutvustamiseks mõnevõrra ebamugavaks. Siiski tasuks meelde tuletada, et mõlema toimunud õnnetuse puhul istus rooli taga ka inimene.
Eeldusel, et eksperimendile antakse antakse roheline tuli, katsetatakse Waymo autosid vaid Mountain View piirkonnas. Ettevõtte on just seal Google’iga koostöös alustanud. Seega kasutatav andmebaas on põhjalik ja kohalikud omavalitsused on õnnetuste või loa andmisega seotud probleemide tõstatumise korral kursis nii firma kui vastutavate inimestega.
Täpsed üksikasjad, mida autod seal teevad või kas sellise autoga oleks võimalik ka testsõitu teha, ei ole veel teada.
Gmaili uus seadistus võimaldab konfidentsiaalsus režiimi
Autor: DADO RUVIC/REUTERS/Scanpix
Lähinädalatel on Gmaili veebis oodata uuendusi nii kujunduses kui rakendustes. Lisaks tutvustatakse uut konfidentsiaalsus režiimi. Uuteks võimalusteks on näiteks e-kirjadele kiirvastamine, e-kirjade edasilükkamine (snooze) ja uus külgriba kalendri, kohtumiste ja sõnumite märkimiseks.
Kõige huvitavam uuendus on aga konfidentsiaalsus režiim, mis võimaldab Gmaili kasutajatel piirata e-kirja saatjatel valitud kirju edasi saatmast või neid kopeerida, alla laadida ja printida. Google lubab Gmaili kasutajatel nõuda e-kirjade avamiseks koodi, mis saadetakse SMSi teel või seada e-kirjade lugemisele aegumistähtaeg.
Need rakendused on sarnased Microsofti Outlook’ile. Muudatustest peaksid eeskätt olema huvitatud ettevõtted, kes vajavad rohkem infot ja kontrolli, kuidas adressaadid e-kirjadega toimetavad (samas ei saa peatada e-kirjadest fotode või screenshotide tegemist).
Google on Gmaili peatseid uuendusi kinnitanud ning need peaksid kättesaadavad olema lähinädalail. Google I/O arenduskonverents saab alguse 8. mail ning on tõenäone, et just seal esitletakse ühes Google uuendustega uut Gmaili välimust.
Hiinas tabati näotuvastuse abil massi kontserdil mees
Autor: Reuters/Scanpix
Hiina politsei kasutas näotuvastus tehnoloogiat, et leida ja arreteerida 31–aastane “majanduskuritegudes” süüdistatav mees 60 000 kontserdikülastaja seast. Kahtlustatav Hr. Ao, kes eelmisel nädalavahetusel Nanchangi linnas popartist Jacky Cheungi kontserti kuulates arreteeriti, oli šokeeritud.
Kaamerad tuvastasid mehe kontserti sissepääsu juures ja politsei pidas ta pärast kontserdialale jõudmist kinni. Politseiametniku sõnul oli mees üllatunud ja ei uskunud, et ta 60 000 inimese hulgast nii kiirelt kätte saadakse. Kontserti piletikontrollis oli mitu näotuvastuse funktsiooniga valvekaamerat.
Hr. Ao sõitis abikaasaga kontserdile 90 kilomeetri kauguselt ning tabati hiljem tõdemast, et kui ta oleks sellise asja võimalikkusest teadnud, ei oleks ta massiüritusele läinud.
See pole esimene kord, mil Hiina politsei kahtlustatavate püüdmiseks näotuvastuse tehnoloogiat kasutab. Eelmise aasta augustis peeti näotuvastussüsteemi abil Qingdao rahvusvahelisel õllefestivalil kinni 25 kahtlusalust.
Hiina on näotuvastustehnoloogia vallas maailma esirinnas ning tuletab kodanikele pidevalt meelde, et tehnoloogia muudab ametiasutustest kõrvale hoidmise pea võimatuks. Hiinal on tohutu kaamerate seirevõrgustik – üle 170 miljoni valvekaamera, millele lisandub järgmise 3 aasta jooksul veel 400 miljonit. Suur osa kaameraist kasutab tehisintellekti, sealhulgas näotuvastust.
Cambridge Analytica’l võis olla juurdepääs Facebook Messengeri privaatsõnumitele
Facebook on hakanud aitama kasutajatel välja selgitada, kas Cambridge Analytica skandaal mõjutas nende profiili või mitte, sealhulgas privaatsõnumite lekkimise valguses.
Teadlase Jonathan Albright’i kohaselt algab Facebooki haavatavus rakendusplatvormi Graph API versioonist, mis lubas rakendusel ühe viipega saada infot kasutajate sõprade kohta. Rakendused nagu Cambridge Analytica said sellise loa olemasolul jätkata andmete kogumist kuni rakendus kustutati või Facebooki API 1.0 versioon vahetati ümber limiteerituma 2.0 versiooni vastu 2015. aastal.
Graph API põhised varajased rakendused võimaldasid lugeda ka Facebooki privaatsõnumeid. Facebook kinnitas, et üsna väike osa kasutajatest andis loa ligipääsuks oma sõnumitele – läbi äppi “This is your digital life” umbes 1500 inimest. Siiski võis turvaauk mõjutada ka neid Facebooki kasutajad, kellele sõnumeid kirjutati.
Ühendused: Google kogub ebaseaduslikult alaealiste andmeid
Autor: Esther Vargas/Creative Commons
23 laste-, tarbija- ja andmekaitse organisatsiooni on teinud ühiskaebuse USA Föderaalsele Kaubanduskojale väites, et Google rikub lastekaitseseadusi, kogudes isikuandmeid ja tehes reklaami alla 13 aastastele.
Ühendus, kuhu kuulub ka Reklaamivaba Lapsepõlve Kampaania (CCFC), Digitaalse Demokraatia Keskus ja 21 teist organisatsiooni, väidab, et hoolimata Google väitest justkui oleks YouTube ainult 13-aastastele ja vanematele, on teadlik, et ka nooremad lehte kasutavad. Grupeering väitel kogub Google vanemate nõusolekuta alla 13-aastaste laste isiku- ja asukohaandmeid, telefoninumbreid, kasutab seadme tuvastajaid ning jälgib nende tegevust erinevatel veebisaitidel ja teenustes. Vanemate nõusolek on aga USA laste võrguprivaatsuse kaitse seaduse poolt nõutav (COPPA).
Josh Colini, Reklaamivaba lapsepõlve kampaania tegevdirektori sõnul, on Google aastaid loobunud võtmast vastutust laste ja perede ees väites, et Youtube – mis kubiseb multikatest, mänguasja reklaamidest ja lastelauludest - ei ole mõeldud alla 13-aastastele. Google saab meeletut tulu lastele suunatud reklaamide läbi, samal ajal kui peaks vastama USA laste võrguprivaatsuse kaitse seadusele.
Ühiskaebuses märgitaks, et YouTube on USA kõige populaarsem veebipõhine platvorm, mida kasutab umbes 80 protsenti 6- kuni 12-aastastest lastest. Google’l on spetsiaalne lastele mõeldud rakendus YouTube Kids, mis ilmus 2015. aastal eesmärgiga näidata just lastele sobivat sisu ja reklaame.
Kriitika tulvas on palgatud tuhandeid moderaatoreid kõrvaldamaks vägivaldset ja solvavat sisu, sealhulgas lapsi häirivaid ja kuritarvitavaid videosid. YouTube’i kõige populaarsemate kanalite seas on just need, mis on suunatud lastele: ChuChuTV üle 15,9 miljoni püsijälgija ja üle 10 miljardi vaatamisega ning LittleBabyBum 14,6 miljoni püsijälgija ja 14 miljardi vaatamisega. Vanematele ja peredele mõeldud reklaamiplatvormi eest peavad suuremad reklaamijad maksma lisatasu.
Ühiskaebuses leitakse, et ainult moderaatorite armeest ja kõrgemast reklaamitasust ei piisa. Nagu Facebook, on nende silmis ka Google keskendunud privaatsuse kaitsmise asemel kasumi teenimisele.
USA tarbijakaitse liidu sõnul on YouTube teadlik, et lapsed rakendust kasutavad ja spetsiaalselt neile loodud sisukanaleid vaatavad, ja seda ilma vanemate nõusolekut küsimata. Seejuures lasub Googlel vastutus olla Coppa’ga kooskõlas. Kaebuse laiemaks eesmärgiks on, et Google oleks faktidega läbipaistev ja rakendaks vastutustundlikke poliitikaid, mis ka päriselt laste privaatsuse tagaksid.
YouTube pressiesindaja sõnul on laste ja perede kaitsmine nende jaoks esmatähtis. Kaebus vaadatakse põhjalikult läbi ja hinnatakse, kas midagi on võimalik parandada. Kuna YouTube ei ole lastele mõeldud, on tehtud lisainvesteeringuid YouTube Children rakenduse loomiseks eesmärgiga pakkuda just lastele mõeldud alternatiivi.