Must auk põhjustas ereda sähvatuse ({{commentsTotal}})

Foto: M. Kornmesser/ESO

Kolme aasta eest taevas käinud ereda sähvatuse tekitas hiigelsuur must auk.

Sähvatust nähti siis välgatamas meist umbes nelja miljardi valgusaasta kauguses galaktikas ja seda peeti alguses kõigi aegade kõige eredamaks teadaolevaks täheplahvatuseks.

Kuid Thomas Krühler Saksamaal Garchingis asuvast Max Plancki maavälise füüsika instituudist ja ta kolleegid väidavad nüüd ajakirjas Astronomy & Astrophysics, et tegelikult ei plahvatanud täht niisama, vaid sähvatus käis, kui tähe rebis lõhki galaktika keskmes laiutanud musta augu mürakas.

Selle kauge musta augu massiks hindavad teadlased pool miljardit Päikese massi. Tähtedevahelise gaasi analüüs näitab, et niisugune must auk peab galaktika keskmes olema.

Samuti sarnaneb galaktika mitmete muude omaduste poolest teiste galaktikatega, mille kohta on teada, et sealne keskne must auk on kindlasti tähti õginud.