Sauruse sabasuled säilisid merevaigus   ({{commentsTotal}})

Foto: R.C. McKellar/Kuninglik Saskatchewani muuseum

Ühel Birma turul müüa pakutud merevaigutükikesest on leitud väikese dinosauruse väike sabajupp, mis on seal erakordselt kenasti vastu pidanud ligi sada miljonit aastat.

Erakordselt selgesti paistavad vaigu seest välja isegi sabasulgede ebemed. Tegu on nimelt olnud sulise saurusega, kes oli samas ka kuulsa Tyrannosaurus rexi suhteliselt lähedane sugulane.

Sabajupp on 3,6 sentimeetri pikkune ja kuulus arvatavasti väga noorele loomale. Alguses pidasid teadlased sabajuppi hoopis taimseks materjaliks, aga mikroskoobi all ja röntgenkiirte valgusel jõuti selgusele, et materjal on loomne ja isegi dinosaurne.

Kanada, hiina ja briti teadlased eesotsas Ryan McKellariga Saskatchewanist Regina ülikoolist liigitasid looma tsölurosauruste sekka. Need olid sulgedega kaetud ürgsisalikud, kes arvatakse olevat suguluses meie tänapäevaste sulissõprade lindudega.

Arvatavasti jäi noore loomakese saba kogemata puuvaiku kinni ja seal ta siis küllap ka hukkus. Kuid see kurb lugu juhtus siiski juba 99 miljonit aastat tagasi, sinna pole enam midagi parata ja praegu on teadlastel nii detailse fossiili leidmise üle üsna hea meel. Nad kirjutavad oma uuringust lähemalt ajakirjas Current Biology.