Pluuto värvib oma kuu punaseks ({{commentsTotal}})

Oleme harjunud nimetama Marssi mõnikord punaseks planeediks ja teame, et Jupiteril ilutseb Suur Punane Laik, aga möödunud aastal, kui NASA kosmosesond New Horizons sõitis mööda endise planeedi Pluuto juurest, märkasid teadlased Pluuto suurimast kaaslasest Charonist tehtud piltidelt, et selle toreda taevakeha põhjapooluse piirkonnas laiub suur punakas ala.

Sellist punaala ei ole teada kusagilt mujalt Päikesesüsteemist ja seepärast on teadlased suure huviga püüdnud asjale seletust leida. Nüüd, olles pilte ja muid andmeid hoolega analüüsinud, teevad Will Grundy Ameerika Ühendriikides Arizonas Flagstaffis asuvast Lowelli Observatooriumist ja tema kolleegid ajakirjas Nature teatavaks, et tõenäoliselt pärineb Charoni polaarpuna Pluutolt.

Pluuto atmosfäärist lekib ilmaruumi metaani, millest Charoni raskusväli osa enda poole tõmbab. Charoni jäisele pinnale külmub metaan kinni. Päikese ultraviolettkiirgus muundab metaani raskemateks süsivesinikeks ja lõpuks ka punakateks orgaanilisteks ühenditeks toliinideks. Nõnda see suur maalritöö siis sünnibki.

Paljud doktorandid veedavad suure osa oma õpingutest laboris.

Kriitiline uuring: mis tööd teevad doktorikraadiga inimesed?

Tartu ülikooli majandusteaduskonna teadlaste uuringust tuleb välja, et doktorikraadi kaitsnutel on raskusi soovitud erialase töö leidmisega. Veel enam, ligi 1 protsent kõikidest uuringus osalenud doktoritest on töötud. Kas Eestis on potentsiaali igal aastal kraadi kaitsva umbes 200 doktori rakendamiseks?

eesti 100. sünnipäev