Laserisähvatus avab parandatud mitokondrile tee rakku ({{commentsTotal}})

Teadlased oskavad tänapäeval päris hästi raku sees geene muundada, aga mõnikord on vaja teha rakkudes ümberkorraldusi ka kõrgemal tasandil, näiteks vahetada välja raku organelle. Nüüd on ameerika teadlased leiutanud meetodi, kuidas siirata imetaja raku sisse mitokondreid.

Mitokondrid on tähtsad organellid, mida on nimetatud ka raku jõujaamadeks, sest just seal toodetakse suurem osa ATP molekulidest, millest rakk siis edaspidi energiat ammutab. Mitokondrite sees on nende oma DNA, mis nii nagu rakutuuma-DNAgi võib põhjustada mutatsioonide korral haigusi. Seepärast on teadlased otsinud võimalusi, kuidas mitokondreid rakkudest kätte saada, nende DNA ära parandada ja siis nad uuesti rakku viia.

Pei-Yu Chiou ja Michael Teitell Los Angelese California ülikoolist on nüüd koos kolleegidega välja mõelnud nõksu, kuidas seda kolmandat punkti edukalt teostada. Nad kirjutavad ajakirjas Cell Metabolism, et katsid mikropipeti otsa saja nanomeetri paksuse valgust neelava titaankilega. Kui seesugune pipetiots asetada vastu raku membraani ja lasta selle pihta väike soojendav laservalguse impulss, siis tekib soojuse toimel rakukultuuri keskkonnas kiiresti pisike mull, mis ka kiiresti lõhkeb. Paisudes aga võib mull torgada rakumembraani sisse augu, mille kaudu saab siis pipetist mitokondri raku sisse libistada.

Meetod toimib edukalt küll ainult kahel protsendil juhtudest, kuid teised teadaolevad meetodid on veelgi ebakindlamad. Chiou ja Teitell kavatsevad meetodit edasi täiustada.