Kristjan Port: oleme muutumas ideaalseks tarbijaks ({{commentsTotal}})

Supermarket.
Supermarket. Autor/allikas: liz west/Creative Commons

Vaba tahe ehk vabadus peaks olema olukord, milles on selle omanikul olemas voli tegutseda või valida ilma vajaduse, saatuse või muu sunni sätestatud piiranguta. Inimestena peame vaba tahte olemasolu oluliseks.

Õigemini peame vaba tahte küsimust oluliseks, sest usk vaba tahte olemasollu või selle puudumisse mõjutab ja kujundab olulisel määral inimeste käitumisviise ning kultuuri. Näiteks võib valida passiivse fatalismi või aktiivse eneseteostuse vahel. Mõnes katses on ilmnenud, et need, kelles uuringu korraldajad suurendasid usku vaba tahte puudumisse, hakkasid katse jätkudes rohkem valetama, petma ja varastama.

Analoogselt on mõnes eksperimendis demonstreeritud vaba tahte puudumist tajunud indiviidide puhul kalduvust mõttevaeseks konformismiks ja vähenenud süümepiinadeks, olles enne põhjustanud teistele halba. Paistab, et on parem, kui usume vaba tahte olemasollu.

Vaba tahte enda olemuse kohta on palju arvamusi. Ühe arusaama järgi on vaba tahe ja ettemääratus kaks teineteisega kokkusobimatut nähtust. On kas üks või teine. Samas pakuvad teise suure koolkonna esindajad, et vaba tahe on näiteks inimese võimalus valida millist ettemääratust elada. See tähendab elada keset deterministlikku maailma ja teha valikuid, mida teised ei oska oodata. Variante on veel mitmeid, vabadusest kui illusioonist või kui moraalsest valikust kuni Idamaiste filosoofiateni.

Vabaduse teemale tasub aeg-ajalt mõelda pelgalt soovist mõista oma elu ja keskkonna muutumist, eriti tehnoloogia rolli selles. Oluline osa tehnoloogia arengust on kantud rohkem või vähem teadvustatud soovist olla vaba. Peaksime märkama süvenevat paradoksi, milles ühelt poolt soovime suuremat valikuvabadust. Kuid tegelikult tegutseme selle nimel, et olla valikutest vaba.

Kasvav mass rakendusi täidab eesmärki võtta meilt ära vajadus valida. Näiteks piinab paljusid moraalse selgrooga kodanikke küsimus, millise poliitiku ja poliitika poolt valida. Tõenäoliselt näeme peagi mugavat rakendust, mis pärib sinu sugu, vanust, elukohta, sissetulekut, haridust, võibolla isegi kehakaalu ning pakub siis, keda sinusugusel valida tasub.

Kahtlejaid, kas selline rakendus tekib või mitte, võib mõjutada reaalselt olemasolevate rakenduste näidetega, mis juba täna ütlevad miljonitele vaba tahte omanikele, millist filmi võiks ta vaadata, millist raamatut just temal tasuks lugeda, mida täna süüa või kui palju peaks seekord trenni tegema.

Kui sul oleks valida kahe kaupluse vahel, ühes on riiulis 24 ja teises kuus moosi, eelistaksid ilmselt suurema valikuga kauplust, sest sa tahad valida. Tahad tunda end vabana, mitte olla sunni ohver. Kujuta nüüd end seismas riiuli ees ja kus pead valima 24 moosi hulgast. Mis mõtet on valida vana tuttavat maasika- või vaarikekeedist? Selleks pole vaja suure valikuga keskkonda. Kuid mida valida? Silmad otsivad nõuandeid, küll soodustusega hinnasildi või džemmi purgile kirjutatud kasulikkuse vihjete näol. Lihtsam oleks, kui telefon aitaks valida. Ennäe, sellised rakendused ongi olemas. Nad vabastavad su ebamugavast valikuvabadusest.

Oleme muutumas ideaalseks tarbijaks. Selliseks, kes ei vali, vaid kellele valitakse, mida ta peab ostma. Teeme kõik, et see protsess jätkuks. Kuigi omavahelistes vestlustes põhjustaks taolise perspektiivi tunnistamine ebamugavust. Värskeimaks tõendiks juhtuvale on katse panna IBM-i superarvuti ja tarkvara platvorm Watson ennustama, milliseid kaupu vahetavad saabuval ostuhooajal inimesed raha vastu. Esialgu püütakse „kõigest“ saja toote seast ennustada, mida rohkem ja mida vähem ostetakse. Ülesanne tundub olevat hõlpsate killast. Enamus poodide ostujuhtidest teevad seda igapäevatööna ja suuremad kauplused informeerivad jätkuvalt nn müügihittide trende.

IBM-i Watson teeb midagi erilist. See loeb läbi miljonid sotsiaalmeedia sõnumid ja mujal veebikeskkonnas räägitu ning püüab lugeda ridade vahelt seda, mida inimesed isegi veel ei tea, vaid alles arutavad. Lisaks profileerib arvuti kliente ja seostab nad ostudega, mis peaks neid rõõmsaks tegema. Järgmine kord, kui poodi lähed, ulatab müüja Watson sulle just selle moosi, mida sa tahtsid. Kuigi ise polnud selles kindel. Võit-võit olukord sulle ja poepidajale ning elu on lihtsam ilma pead piinava küsimuseta vabaduse võimalusest.

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates Portaal.

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Allikas: Portaal



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: