Kristjan Port: mida teeksid isesõitvas autos ({{commentsTotal}})

Google'i isesõitev auto Californias.
Google'i isesõitev auto Californias. Autor/allikas: AP/Scanpix

Mida sa teeksid sõidu ajal, kui sul oleks isesõitev auto? Millegipärast tundub sellele küsimusele vastamine keerulisem kui vastus küsimusele, mida teeksid sõidu ajal, kui sul oleks autojuht.

Meid kõiki on sõidutatud. Järelikult tundub, et vastus on lihtsate killast. Kas vaataksid aknast välja või ajaksid juhiga juttu? Isesõitva auto puhul siiski vist mitte. Probleem pole juhi puudumises, kellega siis polekski võimalik juttu puhuda. Aknast väljavaatamisega on nii ja naa, aga teeksid seda arvatavalt vähem ja sisutumalt kui juhiga autost välja kiigates.

On võimalik, et hakkad isesõitvat autot tajuma teistmoodi kui autojuhiga sõidukit. Isesõitev masin tundub rohkem sinu tööriistana. Sellisena, mida sina käsid midagi tegema. Peamiselt siis sind ja sinu asju kahe punkti vahel transportima. Seetõttu võib oletada, et käsitleksid isesõitvat autot rohkem töö kui puhkuse kontekstis ja kasutaksid sõitu pigem võimaluseks ka ise tööd teha, kui näiteks loodust vaadelda.

Isesõitev auto leiaks kultuurilises mõttes käsitlemist kui töise tõhususe ja ressursikasutuse efektiivsuse tõstmise vahend, mitte aja ja paigana puhkamiseks. Pealegi asendaks nähtamatu juht ju sind kui töist roolikeerajat. Statistika järgi sõidab keskmiselt igas autos natukene üle ühe inimese st nagunii on kõik autojuhid. Järelikult sa ei oskakski üksi olles autos muud teha kui tööd.

Peksime rohkem mõtlema nähtamatutele jõuududele, mis kujundavad meie tehnoloogia arendamise valikuid. Vastasel juhul kaotame kontrolli. Oht on keskenduda kitsale teemale. Nagu näiteks mõelda, et info ja kommunikatsioonivahendid võimaldavad vabastada kallist aega enda jaoks, sest saad osa asju ära korraldada eemal olles, raiskamata ressurssi transpordile.

Nii on ju enamus mobiilsest tehnoloogiast püüdnud täita lubadusi suuremast vabadusest, tõdemaks päeva lõpuks, et seni kaitses distants sind ka külgetükkiva töö eest. Distantsi läbimine andis võimaluse suhtlemiseks, isegi füüsiliseks aktiivsuseks ja teinekord puhkehetkeks. Täna laseb sidekanal tööl sind üles leida igal ajal ja igas kohas ning puhkus muutub fantasmagooriaks.

Miks peaks isesõitva autoga juhtuma kuidagi teisiti? Tõenäoliselt kasutaksid roolivaba võimalust, et olla tõhusam ja teha töiseid asju. Seda enam, et uudne sõiduk on sisuliselt suur internetiga ühendatud teenuste ja võimaluste süsteem. Võimalik, et elame hetkel veel üleminekuajal ega oska näha tehnoloogilisi lahendusi enamana kui eraldiseisvate asjadena. Koos kultuurist lähtuva inertsusega ei oska me veel teadlikult neist uusi teistmoodi koostoimimise tervikuid moodustada. Kuigi igapäevane mobiiltelefon on nagu keset tuba seisev just sellisest eraldi funktsioonide ühtesulandumisest koosnev nähtamatu elevant.

Kahe inimese vahelise kõne seadmest on tasahilju saanud kombain arvutist, televiisorist, teabeallikast, teksti- ja failivahetuse seadmest, rahakotist ja pangaautomaadist, maakaardist ja kompassist, kaloreid ja kilomeetreid lugeva terviseseadmeni, mille kaudu oled ühenduses oma töökohaga. Pane vaid rattad alla ja sul ongi iseliikuv töökoht, milles tarbid ühtlasi ära kohustusliku koguse kaubanduslikke teadaandeid, et süsteem oleks rahastatud. Seejuures sõidaksid üksi, kuna elame individuaalsuse ja isolatsiooni ajastul. Üksinduse pealetung võib tulla üllatusena keset omavahelise sidepidamise tehnoloogiate rikkust.

Ometi on see nii. Tõenäoliselt põhjustab analoogne pimedus veel teisigi üllatusi. Näiteks võivad üllatada kuulujutud Apple'i soovist osaleda isesõitvate elektriautode loomises. Suuremas pildis oleks see aga täiesti loomulik. Igal inimesel on oma liikuv minikodu, milles veedab ta põhilise osa ärkveloldud ajast. Apple on korduvalt demonstreerinud, et nad saavad üldise arengu varjatud hoovustest ja inimeste teadvustamata vajadustest aru ning lahendavad selle siis elegantse disainiga.

Tõenäoliselt aimab sama nähtamatut asjade kulgu ka Google, mis tegeleb juba ammu kõige muu kõrval ka autondusega. Tegelikult liiguvad mõlemad ettevõtted hämmastavalt samas suunas. Seega, mida teeksid sina isesõitvas autos, kus veedad suurema osa päevast?

Igal argipäeval võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates Portaal.

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Allikas: Portaal



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: