Hiina elektriautotootja õhutab hinnasõda terves maailmas
Hiinlaste elektriautotootja BYD madal väljamüügihind sundis langetama Teslat oma autode hinda paarikümne protsendi võrra. Aeg näitab, kas hinnasõjast võidavad pikas plaanis rohkem tarbijad või keegi teine, leiab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.
"Ehita ise oma tulevik" võib intrigeerida üleskutsena, aga kõlab autofirma nimena ebatavaliselt. Tesla võib nimena sobida, sest tegemist on tõelise inimese ehtsa nimega. Autovalmistaja võttis selle hiljem omale kasutusse. Elektrienergia kasulikuks tööks allutamisega 19. sajandi lõpus kuulsuse ja tuntuse välja teeninud Nikola Teslast teatakse siiski palju vähem, kui 2003. aastal asutatud autotootjast.
Inimlikult on see mõistetav. Pistikupesast saadav elekter on küll ülioluline, aga samas nii loomulik, et keegi seda ei märka, väljaarvatud puuduse või hinnatõusu puhul. Seevastu auto on elukorralduses nähtaval kohal. Auto ostmine ja selle omamine on eluaseme järel suuruselt teine väljaminek, paigutudes eespool toidust, haridusest ja pensioniks säästmisest.
Sestap on inimestest raske aru saada, kui nad ei tea midagi maailmas kõige rohkem elektriautosid müünud ettevõttest. Kuriooselt on selle nimi Ehita ise oma tulevik. Nimi on ingliskeelne ning esineb autokapotil ja ärimaailmas lühendina BYD. BYD loodi Teslaga samal aastal, aga Hiinas. Oma teadmatust inimesed välja vabandada just selle asjaoluga.
Nüüd on viimane aeg "BYD Auto" pikemaks ajaks meelde jätta. Arvatavasti on aga algamas elektriautode hinnasõda, milles kujuneb oluliseks tegijaks seda ilmsemalt ka BYD Auto.
Hiina on maailma suurima rahvaarvuga riik. Kodumajapidamiste lõpptarbimiskulutuste põhjal mõõdetud tarbimisturu suuruselt asub Hiina USA ja Euroopa Liidu järel kolmandal kohal. Kohaliku tarbimishinnaga arvestava ostujõu pariteedi alusel mõõdetuna on Hiina suurima tarbijamajandusega riik. Mis tähendab, et riigis ostetakse elektrisõidukeid, kui need on muust maailmast odavamad. Ostetakse palju!
Lõppenud aastal müüs BYD 1,85 miljon elektrisõidukit. Tesla tegi samuti rekordi, aga see piirdus 1,3 miljoni sõidukiga. Hiinas saab endale uue põlvkonna auto jüaanidest ümberarvestatuna alla 30 000 dollari eest ehk umbes veerandi võrra odavamalt Hiinas valmistatud Teslast. Viimased kaks aastat on BYD autode müük ületanud Teslade oma. Tähelepanuväärse ja tulevikku kirjeldava saavutusena suutis BYD kasvatada eelmisel aastal müügi kolmekordseks.
Kes soovib osaleda üürikeses memoturniiris, võiks pakkuda, millises riigis oli 2021. aastaks summaarselt müüdud kõige rohkem elektriautosid? Vahest meenub kusagilt kuuldud fakt, et Norras müüdavatest autodest on üle poole elektriajamiga. Elektrienergia jõul sõidab riigis juba iga viies auto.
USA on aga suurema turuga kuulus autoriik. Pealegi asuvad kaks suurt Tesla tehast USA-s. Rikastest autoriikidest rääkides ei tohi unustada Saksamaadki ja siis on veel juba mainitud Hiina. Õige vastus on järgmine: väiksemast alustades oli Norras 2021. aastaks müüdud 154 tuhat elektriautot. USA-s 631 tuhat, Saksamaal 696 tuhat ja Hiinas 3,5 miljon elektriajamiga autot. Seega leidis Hiina turul endale uue põlvkonna auto rohkem kliente kui ülejäänud maailmas kokku.
Sestap mõjutab Hiinas toimuv antud ettevõtlussektorit rohkem, kui kaugemal elavad võiks oletada. See seletab ka USA autovalmistaja Tesla gigatehase rajamise Hiinasse. Arvestustes oli kindlasti oluline seegi, et enamik maailmas tootmiseks vajalikust akutehnoloogiast valmib niigi Hiinas.
Kui veel paari aasta eest kandis BYD kaubamärki umbes iga 13. Hiinas müüdud elektrisõiduk, siis eelmiseks aastaks oli selleks juba iga viies. Tesla osakaal kulges samal ajavahemikul vastupidises suunas. T-tähte meenutava logoga on umbes iga kaheksas Hiinas müüdud elektriautodest. Sealsel turul tegutseb veel mitmeid ülejäänud maailmale vähetuntud elektrisõidukite tootjat.
Eelöelduga arvestades kuuleb neist peagi rohkem. Sõda toob avalikku teadvusesse uusi kangelasi. Nende täpsete nimede osas on veel spekuleerida. Sõda ise on tõenäolisem. Avaakordiks peetakse Teslade värsket hinnalangust. Esmalt langetas Elon Musk odavamate mudelite hindu Hiinas 33 tuhande dollari peale. Seejärel saabus paarikümne protsendiline soodustus ka mujale maailma.
Ei, Teslal ei lähe hästi, otse vastupidi! Muski juhitud ettevõtte aktsiaväärtus on sügavas languses. Koos mehe populaarsust tabanud allakäiguga kannatab ka Tesla kuvand. Seoses Tesla aktsiaväärtuse vähenemisega sattus Musk Guinessi rekordite raamatusse. Talle kuulub kõige suurema varanduse kaotanud inimese rekord. Sestap pole hinnalangus jõu, vaid suurema valukannataja test.
Autotootjad on just kasvatamas tootmismahte lootusega autod maha müüa ja asuda kulusid tasa teenima. Tesla on suurima tootmisvõimsusega elektriautode tootja. Lähiaeg näitab, kas suurus on eelis või kannatuste allikas.
Ostjate jaoks peaks hinnasõda meeldima. Lootus seisneb selles, et selles sõjas sõelutakse suurima vägivallatseja asemel parima ja odavaima sõiduki mark.
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa