Ühendkuningriik võib anda valitud autojuhtidele loa roolis telerit vaadata
Ühendkuningriigi transpordiamet valmistab ette seadusmuudatust, mis lubaks isejuhtiva auto roolis viibijal vaadata autosse ehitatud ekraanilt telesaateid. Valitsus usub, et tähelepanu vabastamisega juhtimiselt lisatakse umbes 38 000 uut töökohta, vahendab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.
Äsja teatas Netflix oodatust kehvemast kliendibaasist. Olukorra halbust kajastavad ohked, et tegemist on firma 18-aastase tegevuse kõige kehvema perioodiga. Põhjuseid vaatajate vähenemisele on mitmeid. Edulugusid tehakse järgi, vaatajatele ei tule aega juurde, vaid nad hajuvad pakkumiste vahele. Senisest atraktiivsema sisu tootmine muutub üha kallimaks jne. Investoreid need mured ei huvita. Netflixi väärtus langes uudise peale 37 protsenti. Lihtsam on firma aktsiad maha müüa, kuni need on veel midagi väärt.
Firma juht vihjas paarile vaatajate arvu suurendamise ideele. Neist üheks on korrastada teenuse kasutamise võtmete omavahelist jagamist, mille tõttu vaatavad programmi selle eest mittemaksvad tegelased. Firma hinnangul jagab umbes sada miljonit kasutajat koduteenuse võtmeid lubatust rohkematele. Vaatajate arvu kasvatamise plaani teise osana kaalutakse odavamat, aga reklaamidega pikitud teenust.
Netflixi probleemidel on omamoodi seos isejuhtivate autodega. Uue põlvkonna sõidukite isejuhitavus pole saavutanud täielikku autonoomsust ja eeldab, et roolis on sõitu jälgiv juhti meenutav tegelane. Saavutatud arengutaset iseloomustab tasakaalu otsimine auto ja inimese juhikohustuste ning vastutuse vahel.
Näiteks ei tohi isejuhtiva auto roolis olla purjus inimene, sest temalt eeldatakse teatud olukordades adekvaatset tegutsemist. Uudistest on läbi käinud ka juhtumid, milles taolise auto juhikohal olnud isikut karistati sõidu ajal filmi vaatamise pärast. Isegi kui tegeliku juhtimise nimel toimetab auto, eeldatakse ootamatuste valitsemiseks inimesest juhikohal viibijalt keskendumist sõidule. Paarist näitest piisab tabamaks, et praegu on juhi ja vastutuse tasakaalupunkt endiselt kaldu inimesega seotud ootuste poole.
Seda me aga ju ei taha. Isejuhtimine tähendab, et seda teeb rohkem auto kui inimene. Muutuste märgi leiab Ühendkuningriigi transpordiameti ettevalmistatavast seadusmuudatusest, mis lubaks isejuhtiva auto roolis viibijal vaadata autosse ehitatud ekraanilt telesaateid. Huvitava erandina jääb keelatud tegevuste nimistusse roolis mobiiltelefoni kasutamine. Põhjus seisneb autosse ehitatud ekraani sisu vajadusel kontrollile allutamises. Nutiseade ei kuulu seevastu auto koosseisu ega võta osa võimalikust vastutusahelast.
Teisalt pole Ühendkuningriigi teedele lubatud veel ühtegi isejuhtivat autot Ennustuste järgi võidakse esimesed taolised load väljastada aasta lõpus. Lähimal ajal kavatsetakse lubada käte roolilt eemaldamist sõiduraja hoidmise automaatikaga autode puhul. Juht peab olema siiski valvas ja taastama juhtimise, kui sõiduautomaatika annab märku näiteks pöörangu saabumisest.
Sõidu ajal lubatava teleri vaatamisega tahetakse kiirendada isejuhtimise tehnoloogia arengut. Ühendkuningriigi valitsus usub, et tähelepanu vabastamisega juhtimiselt lisatakse umbes 38 000 uut töökohta. Televiisori vaatamine paistab olema sedavõrd oluline vajadus, et selle pideva tagamise huvides lükatakse hoog sisse autorevolutsioonile.
Isejuhtivate autode valdkonna tipus toimetav Elon Musk väitis äsja, et ainus viis isejuhtimise lahendamiseks on valmistada päris maailma sobiv tehisintellekt. Viimase all pidas ta silmas tehislikku üldintellekti, mis suudab teostada kõiki inimesele omaseid intellektuaalseid ülesandeid, et tagada muutuvates olustikes adekvaatne tegutsemine. Musk kordas viimastel aastatel tuttavat lubadust, et Tesla lahendab isejuhtimise probleemi järgmiseks aastaks. Noh, ükskord on see aasta kohal!
Ühtlasi peab eirama neid, kes ei pea universaalset tehisintellekti võimalikuks. Teisalt on võimalik, et kriitikud pole arvestanud inimeste televiisori vaatamise vajadusest sündiva motivatsiooni ja leidlikkusega.
Oletame, et lähitulevikus kombineeruvad kaks kavatsust. Ühendkuningriigi teedel sõitvates autodes vaatavad juhi rollis inimesed Netflixi odavat teenust, milles näidatakse reklaame. Sellele lisandub veel üks innovatsioon. Teadupärast on inimesed õppinud reklaame eirama. Neid näidatakse sedavõrd segavas koguses, et treenitud reklaamipimeduse tõttu on teenus kaotamas loodetud efekti. Reklaamiandja maksab vaatajate väheneva tähelepanu eest üha suuremat hinda, aga vastusaadav kliendi ostukäitumise muutus jääb sündimata.
Tehnoloogiaettevõttele Sony kuulub patent, mis näitab vaatajale reklaamivoogu seni, kuni viimane lausub selge häälega reklaamitava kaubamärgi. Patendi sõnastuses peidetakse reklaami teadvustama sundimise mõte interaktiivse mängu kirjelduse varju. Miks mitte võttagi elu mänguna, milles on punktideks võimalus vaadata jupikest soovitud programmist, kuni algab uus lõputu reklaamivoog, mille katkestamiseks peab nimetama mida reklaamitakse?
Võimalik, et peame valmistuma tulevikuks, milles kõik autos viibijad "maksavad" sõidu ja telepildi eest hüüdes reklaamlauseid. Õpime seda tegema isegi magades, sest pidev teleri vaatamine on vaimselt väsitav ja isejuhtivas autos saaks hetke tukastada.
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa