Venemaad võib kimbutada peagi vihaste teismeliste hord

Kodusest kogemusest johtuvalt võivad suures poliitilise-majanduslikus mängus tegutsevad täiskasvanud peagi avastada, et ühismeediale ja arvutimängudele ligipääsu piiramine võib tekitada Venemaale tõsist sisepoliitilist kahju, leiab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.
Venemaa agressioon Ukrainas seab üle maailma uude valgusesse miljonites kodudes tuttava põlvkondade vahelise ja peaaegu sõjalise vastasseisu. Kes ei usu, võib proovida piirata teismelise juurdepääsu sotsiaalmeediale ja arvutimängudele. Arglikumad võivad seda esmalt enda peal testida. Isegi kui internetidieeti on hakatud pidama moekalt hõrguks närvikõdiks, tekitab teenuse ootamatu ja lõplik katkemine enamasti raevukat viha.
Venemaa prokuratuur nõudis nädalavahetuse eel kohtult, et Meta kuulutataks äärmusorganisatsiooniks sarnaselt al-Qaeda'le. Tõenäoliselt ei oodata kohtult juriidilist argumentatsiooni ja otsus riigi korraldatud sõjakoledusi vahendava infokanali sulgemiseks on ammu tehtud. Juriidilise teatri võinuks vahele jätta ja sulgeda vaba maailma sotsiaalmeedia teenuse riigi elanikele mõne kõlava dekreediga.
Valitud taktikast võib aimata, et teatrit on vaja noorte emotsionaalse reaktsiooni ohjeldamiseks. Sellest ka sissejuhatuses esitatud vihje, sest sõltumata riigikorrast ja poliitilisest vaadetest tabab populaarse sotsiaalmeedia ühenduse või arvutimängu katkemine esmalt emotsioone.
Nende maharahustamiseks jääb ratsionaalsusest vajaka. Seda just noorema põlvkonna puhul, kellel pole olnud lihtsalt aega ratsionaalsete argumentide kuhjumiseks. Tõenäoliselt suhtuvad vanemad venemaalased otsusesse stoilisemalt, et mitte öelda, sõnakuulelikumalt.
Neist tõenäoliselt riigis rahu hoidmiseks ei piisa. Oodatavalt kulgeb teenuse sulgemise protsess kiiresti. Otsust polnud veel kuulda, aga esimesed sulgemismärgid paistsid juba nädalavahetusel. Laupäeval saadeti sideteenuste föderaalse järelevalve ameti poolt elanikele teatis, milles põhjendatakse, et keeluga soovitakse kaitsta lapsi ja noori. Lahenduseks soovitatakse kõigil siirduda kasutama kohalikke, riigi kontrollile alluvaid sotsiaalmeedia platvorme Odnoklassniki ja VKontakte.
Prooviks nüüd mõelda ilma riikide ja sõjata ning kujutada ette olukorda, milles teismeliselt võetakse juurdepääs lemmik suunamudijatele ja soovitatakse leida asendusainest mõnest vähem populaarsest keskkonnast. Isegi kui seda põhjendada tervise ja rahva kaitsmisega, on edu saavutamine väheusutav. Usutavam on terav pahameele reaktsioon.
Venemaal on kaugelt kõige populaarsem sotsiaalmeedia platvorm 80 miljoni kasutajaga Instagram. Selles on endale majanduslikult tulusa koha leidnud nii suunamudijad kui ka lugematud väikeettevõtted. Teisel kohal on 77 miljoni kasutajaga WhatsApp, mille kaudu liigub peaaegu kaks kolmandikku Venemaa sõnumivahetuse mahust. Seda on kaks korda rohkem, kui teisele kohale platseeruvas Telegramis.
Kuulduste järgi võib WhatsApp jääda esialgu keelutsoonist välja, kuivõrd seda peetakse suhtlusvahendiks, mitte uudiste levitamise keskkonnaks. Kõige valusamat reaktsiooni oodatavast pimeduse ajastust väljendavad nutuse näoga Instagrami suunamudijad, keda hirmutab populaarsuse hääbumise kõrval sissetuleku kokku kuivamine. Soovitus minna üle kohalikele platvormidele tähendab väiksemat tulu, mida makstakse liiatigi väärtust kaotavates rublades.
Kardetavalt võib suunamudijate negatiivset reaktsiooni ületada arvutimängijate pahameel. Venemaal elab umbes 144 miljonit elanikku. Aastal 2021 müüdi riigi peale 35 miljonit telefoni, mis moodustab umbes 2,5 protsenti kõigist maailmas müüdud telefonidest.
Samal ajal hinnatakse, et umbes 42 protsenti sealsest elanikkonnast mängib arvutimänge. Mänguäris keerles 2020. aasta arvestuses üle 2,2 miljardi dollari. Käive kasvas varasema aasta võrdluses rohkem kui kolmandiku võrra. Osa sellest saavad endale Venemaa mängutootjad. Huvi mängusektori vastu oli sedavõrd suur, et seal nn Amazoni teha püüdev Sberpank asutas aasta eest mängudele pühendatud tütarettevõtte SberGames.
Pank on rahvusvahelise embargo all ja peab piirama tõenäoliselt mitmeid seni poolikuid ettevõtmisi. Kohalike kõrval tegutsevad Venemaa mängude turul kõik suured lääne ettevõtted. Nemad teatasid, et sulgevad sarnaselt paljudele IT-teenustele seoses kehtestatud embargoga teenused uutele klientidele, kuid jätkavad olemasolevatele mänguritele meelelahutuse pakkumist.
Tõenäoliselt tehakse seda seni, kuni saadakse selle eest tasu. Oodatavalt osutub see üha probleemsemaks. Kodusest kogemusest johtuvalt võidakse aga kõige selle kõrval suures poliitilis-majanduslikus mängus tegutsevate "täiskasvanute" poolt avastada, et arvutimängude piiramine on olulise sõjalise strateegilise mõjuga relv, mille kasutamisega võidakse põhjustada Venemaale tõsist sisepoliitilist kahju.
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: "Portaal"