Paarsada autot tootnud firma väärtus kerkis üle 100 miljardi dollari
Möödunud nädalal oma aktsiad börsile viinud autotooja Rivian väärtus küündib praeguseks ligi 130 miljardi dollarini, edestades sellega teiste seas nii Fordi kui ka General Motorsit. Viimane ilmestab, et automaailma ootab suuremat sorti kultuurinihe, leiab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.
Kui palju on väärt autotootja, mis on seni valmistanud 150 sõidukit, millest enamiku on ostnud selle enda töötajad? Esimene pähe tulev seos oleks oma last maailma parimaks ja seega hindamatuks pidav ema.
Jättes "hindamatuse" kui abstraktse mõiste tähelepanuta ja püüdes väärtust rahasse raamida, võiks jätkata kaaluva võrdlusega. Näiteks, kas seni 150 valminud auto kõrval aasta lõpuks 1000 autot toota lubav firma võiks olla kallim aastas 6,8 miljonit sõidukit valmistavast ettevõttest? Küsimus on sedavõrd jabur, et äratab kahtluseid. Järsku ongi väärtuslikum?
Arvatavasti ei mõtelnud sama moodi investorid, kellel avanes eelmisel nädalal võimalus osta uue autotootja aktsiaid. Firma Rivian tutvustas sügise hakul elektriajamiga pikapi ja linnamaasturit tüübitähisega R1. Iga ratta juures eraldi juhitava mootoriga auto suudab läbida ühe laadimisega 720 kilomeetrit, saades hoo sisse kiiremini kui kuulsad sportautod ehk saavutades 100 km/h umbes kolme sekundiga. Kiirendus pole selle keretüübi ja kasutusviisiga auto puhul muus mõttes oluline, kuivõrd tähistab lihtsalt tehnilist progressi.
Kui 2018. aastal valminud mudel jõudis septembris tootmisesse ja anti ajakirjanikele proovida, oli tagasiside läbivalt positiivne. Võimalik, et oleme tunnistanud hea juhtimisega ettevõtet. Aastal 2009 Californias asutatud ettevõttes oli aastaks 2016 tööl umbes 100 inimest. Kaks aastat hiljem juba 250, aastaks 2019 lõpuks 750 ja eelmise aasta novembris üle 3000.
Paistab, et maja sees oli tööd palju, aga majast väljas oli segava "müra" tärkamiseks antud vähe põhjust. Septembris tutvustatud maasturi kiitvate arvustuste puhul imestas nii mõnigi küsivalt, mis see firma nimi nüüd oligi?
Võrreldes Elon Muski autoteemaliste kärtsude lubadustega toimetas Rivian meediamüra vaiksemas osas. Seda hoolimata sellest, et Ford investeeris ettevõttesse paari aasta eest pool miljardit dollarit. Teine huvitav investor oli samal aastal 700 miljoni dollariga Amazon, millele kuulus äsjase esmase aktsiapakkumise eel iga viies osak.
Amazon on seotud Riviani kolmanda automudeliga, olles esitanud tellimuse kaupa laialivedavatele kiirkulleritele mõeldud 100 000 kaubikule. Tõenäoliselt on just see asjaolu peamine aktsiahinnas kajastuva usu toitja.
Arusaadavalt peab auto tehniline teostus samuti rahuldama investorite uljust. Seda toetasid osaliselt kiitvad hinnangud. Ilmselt ka see, et Teslaga eesotsas on elektriajamiga sõidukite kasutuse, tehnoloogia arendamise ja tootmise kogemus saavutanud piisava küpsuse. Rivian alustas isejuhtivate elektrisõidukite loomise äriidee arendamisega 2009. aastal.
Praegu keskendutakse autoehituses "rulaks" nimetatud platvormi arendamisele ja tootmisele. Tegemist on sõiduki struktuurse, liikuva ja juhtimise osa moodustava "rula" meenutava platvormiga, millele võib iga tehniliselt pädev soovija kujundada ning ehitada oma autokere. Riviani uus pikap ja linnamaastur ongi põhiosas samad autod, kuid IT-maailma keeles omavad erinevat tarbijaliidest – üks rohkem raskema ehitus- ja põllutöö jaoks, teine mängib linlase piknikuromantikale ja Amazonile loodav kaubik pärineb samast perest.
See toobki tagasi Riviani aktsiate väärtuse teema juurde. Eksperdid ennustasid augustis firmale esmase aktsiapakkumisel tulemusel 28 miljardi dollari suurust väärtust. Esimesel müügipäeval ületas huvi igasuguseid ennustusi, sest hinnatõus ületas kiiresti Fordi börsiväärtust ja paar päeva hiljem General Motorsi oma, küündides lõpuks üle 127 miljardi dollari.
Rivian asub maailma autotootjate börsiväärtuse edetabelis Tesla, Toyota, Volkswageni ja hiinlaste BYD-i järel viiendal kohal. Viimasena nimetatu väärib eraldi tähelepanu, sest paljud pole sedagi nime varem kohanud.
Põhjus aasta lõpuks esimese 1000 auto tootjale mõtlemiseks ei tulene aktsiatega rikastumisest, vaid muutuste kiirusest, kus pikkade traditsioonidega ja hiigelsuurte ettevõtete poolt domineeritud valdkonnas toimub tuleviku nimel strateegiline vangerdamine. Hiina autotootja BYD nime taga on ingliskeelne fraas "Build Your Dreams" ehk "ehita oma unistused".
Ettevõte on automaailmas ebatavaline, sest on algupäraselt tarbijaelektroonika tootja, olles muu hulgas üks maailma suuremaid mobiilseadmetesse akude valmistajaid. Enam-vähem Tesla asutamisega samal ajal ostis BYD endale kohaliku autofirma.
Mitmel rahvusvahelisel hinnangul maailmas innovaatilisemate ettevõtete esikümnesse nimetatud BYD uuendab automaailma oma elektrisõidukitega. Nendegi tegutsemises on midagi nii erilist, et inimesed hääletasid oma rahaga firma väärtuse kahe aastaga üle 800 protsendi võrra kõrgemaks.
Küsimus pole Riviani ega BYD-i edukas aktsiamüügis, vaid suurte rahade kogunemises ettevõtetesse, millel puudub suurte tootjate kiiresti aeguval taristul palka teenivate kümnete tuhandete töötajate taak. Küsimus on igivana autokultuuri tabanud revolutsioonis.
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: "Portaal"