Tesla hakkab pakkuma sõiduandmetele toetuvat kindlustust

Foto: Brecht Denil/Unsplash

Elektriautosid tootev ja oma tarkvaralahenduste poolest tuntud ettevõte Tesla hakkab pakkuma esialgu ühes USA osariigis sõiduandmetel põhinevat autokindlustust. Korralikke juhte väiksemate maksetega peibutaval süsteemil võivad olla aga kaugeleulatuvamad tagajärjed, leiab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.

Prantslane Albert Camus jutustab novellis "Katk" Orani linnas märkamatult levivast katkust, mida linnaelanikud ei mõista märgata. Inimeste tähelepanu kulub igapäevasele olemisele, millele otsitakse tähendust, selgust ja eesmärki. Tasahilju saab haigusest osa kõike valitsevast reaalsusest. Kirjanikku tuntakse tänu tema püüdlustele osutada inimese elu absurdile, milles täituvad päevad mõtestatud tööga, veenmaks end olevat õnnelikud usus leida igapäevastele sammudele õigustust ja tähendust, suutmata seda leida arusaamatus ja igavese tõeta maailmas.

Camus tõdeb hetkeliseks lohutuseks, et tervikuna on inimesed rohkem head kui halvad. Küsimus pole aga üldse selles. Inimese suurim pahe on teadmatus, mille varjus arvab ta, et teab kõike ja nõuab seetõttu endale õigust otsustada.

Jäägu antud mõte taustale mitte hinnanguna, vaid osakesena suuremast pildist. Pildist, millel on kujutanud nii mõnedki kirjanikud ja mõtlejad heade kavatsustega sillutatud teed. Olgu näitena toodud liiklusohutus. Osa teedel viibijaid ähvardavast ohust tuleneb kasvavast keerukusest. Keerukus sünnitab juhuslikkust, tagajärgi, millede sünd pole tingitud inimeste kavatsustest.

Olgu kõrvalepõikena märgitud, et kuna sellise süsteemi omaduseks on tekitada sündmusi analüüsitava põhjuseta, kasutatakse keerukust juhuslike arvude genereerimiseks.

Teisalt sünnib liikluses soovimatuid tagajärgi liiklejate teadlike valikute tõttu. Enamasti rohkem või vähem omakasupüüdliku eesmärgi nimel eiratakse kokkuleppeid. Õiglustunne ja õiguse mõistmine eristavad juhuslikkust ja tahtlikkust. Esimese puhul võidakse karistamisest loobuda, sest juhus võib tabada kõiki. Tahtlikkus saab täie rauaga.

Ohtlikus maailmas hakkamasaamise üks sotsiaalne innovatsioon on kindlustamine, milles väikese tasuga püütakse ühiselt leevendada õnnetuste kulukaid tagajärgi. Siingi nõutakse õigluse huvides ja majandusliku jätkusuutlikkuse nimel kurjematelt liiklejatelt suuremat kindlustusmakset.

Antud loogika on rajanenud suhteliselt jämedakoelisele statistikale, milles näiteks mõne automargi puhul on kindlustusmaksed suuremad, sest seda tuupi sõidukeid kipuvad eelistama teiste suhtes hoolimatumad kodanikud. See on ebaõiglane sama mudelit eelistavate ontlike autojuhtide suhtes.

Infoajastu pakub lahendusena koguda nutikaks muutuvate sõidukite abil teavet iga konkreetse juhi liikluskäitumise kohta ja alustati sõidukitesse paigutatavate seadmetega. Nüüdseks on teedele lisandumas ratastega tahvelarvutile sarnanevate autode põlvkond, milledes sõiduki tööd ja omadusi kujundavad erinevad tarkvararakendused. Kes soovib ägedamat sõiduelamust, võib osta vastavaid rakendusi nagu arvutimänge. Tarkvarale rajanevas maailmas kehtib reegel, et tarkvara omanik on selle looja ja klient on vaid lepinguline kasutaja.

Uue autopõlvkonna teistmoodi olemuse ja kasutamise tutvustamisel ning kujundamisel on seni kõige olulisem mõjutaja Tesla. Reostaadi ehk vanas sõnastuses gaasipedaali ja rataste vahel ei ole enam jäiga sõnakuulelikkusega mehhaaniline ahel, vaid aktiivselt juhti ja teeolusid registreeriv ning iseseisvaid otsuseid tehes kohanev infosüsteem. Selle üks osa ei asu autos, vaid Tesla serverites. Sealt juhitakse sõidukit vastavalt sellele, milliseid sõiduki juhtimise omadusi on klient endale ostnud ja mida kellegi kasutuses olev sõiduk tohib teha.

Paratamatult kogunevad sinna kõik sõiduki juhi tegevuste kirjeldused. Põhimõtteliselt on see kulda väärt teave, mida saaks kasutada kindlustusmaksete aluseks oleva riskiskoori koostamiseks. Tesla kavatsebki pakkuda USA-s Texase osariigi klientidele reaalajas sõidukäitumisele rajanevat liikluskindlustust.

Kindlustusmaksed kogutakse iga kuu vastavalt juhi jälgimise abil loodavale ohutuseskoorile. Avalikkusele teadaolevalt rajaneb skoor viiele parameetrile: autopiloodi väljalülitamine, lühike pikivahe ja 1000 miili läbimisel jooksul kogunenud kokkupõrke hoiatused, agressiivsed pöörded ja tugevad pidurdused. Tesla hindab, et võrreldes kindlustusturu konkurentidega on nende pakutav kindlustus väikese ohutusskooriga sõitjatele umbes poole odavam.

Camus' märkamatu katku ja teiste poolt kirjapandud heade kavatsustega sillutatud põrguteede põhjal võib oletada, et pärast madalate kindlustusmaksetega kaasnevat ratsionaalseks mõeldud rõõmu saabub aeg, kui isikliku vabaduse kaitseks ei soovitagi enam rooli istuda. Üllatavalt kiiresti võib saabuda aeg, kui ebakindlaks osutunud inimesi enam rooli ei lubatagi ning ta leiab endale uue töö jätkamaks otsingut, kuidas olla õnnelik.

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Allikas: "Portaal"

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: