Kantav käevõru teatab ülemusele õnnetust töötajast ({{contentCtrl.commentsTotal}})

$content['photos'][0]['caption'.lang::suffix($GLOBALS['category']['lang'])]?>
Tööd on ju palju, kui vaid jõuaks ja oleks tuju seda teha. Autor/allikas: Tengyart/Unsplash

Vastutusest vabanemiseks tervise asemel inimeste heaolu edendamisest rääkima IT-ettevõtted toovad turule üha uusi inimeste mõõtmiseks loodud lahendusi. Jääb vaid üle oletada, mida teevad tööandjad inimeste meeleolu puudutavate andmetega, vahendab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.

Ettevõtlus otsib inimeste vajadusi ja võimalusi nende rahuldamiseks. Osaliselt tänu sotsiaalsele arengule ja teisalt pandeemia tõukele avastas IT-sektor tervise- ja heaoluteenused. Valdkond on vastutusest tulenevate regulatsioonide ja traditsioonide tõttu traditsiooniliselt konservatiivne.

Ühel hetkel tabas tervisesfäär isegi, et nad alluvad kurikuulsale kolme "m"-tähe nõidusele. Need on merendus, militaaria ja meditsiin. Kõik tooted muutuvad justkui nõiaväel nendes valdkondades umbes kolm korda kallimaks. Põhjus seisneb igasugustes erinõuetes ja sertifitseerimistes.

Näiteks ei saa tervisevaldkonnas kasutada iga mõõtseadet isegi juhul, kui selle alustehnoloogia ei erine kodudes leitavatest seadmetest. Kliiniliseks otsustusprotsessiks sobilikud keha talitlusi mõõtvad seadmed eeldavad täiendavat tööd testimiste ja bürokraatia vallas. Teine nähtamatu takistus tuleneb konservatiivsusest, uue tõrjumisest, kuni seda pole aastaid valideeritud ja õigustatud.

Tehnoloogide peas põles mitmeid innovaatilisi tervisega seotud ideid. Neist mitmed olid seotud pulsi mõõtmisega. Raviga seoses peaks südame talitlust mõõtma vastavalt sertifitseeritud seadmega. See on kallis ja leiaks seetõttu vähe kliinilisest ruumist väljajäävaid kasutajaid. Juhul kui arst seda määraks, läheks kogu teenus veelgi kallimaks. Nii need ideed ümber tervishoiu tiirlesid.

Lõpuks tuli kellelgi, võimalik, et mitmes kohas korraga, mõte asendada sõna "tervis" sõnaga "heaolu", inglise keeles "wellbeing". Kliendi jaoks on seotud see endiselt seotud tervisega, tervishoiu vaates aga rohkem inimese enda valikutega. Toote arendaja on sellega kliinilisest kontrollist vabanenud, kuid seotud endiselt tervise turusegmendiga.

Algas kiire nn enesemõõtmise ehk self-quantification-tehnoloogia võidujooks. Tooted olid saadavad ka väljaspool apteeki, odava hinnaga ja mis peamine, õhutasid optimismi, edendades sellega elujaatavat enesega hakkamasaamist, seda siis peamiselt kliendi silmades.

Tehnoloogiasektori tegelased nägid ärijaatavalt suure potentsiaaliga turgu. Lõpuks hakati aina rohkem tervisega seotud märksõnade kõrval kohtama suurte IT-firmade nimesid. Isegi meditsiin soojenes mõttele, et las inimesed tegelevad ennetustegevusega, kuni see toimub nende enda rahakoti peal.

Tehnoloogid muutusid julgemaks ja heaoluga setud sõnakasutusse lisandus tervisetehnoloogia ehk "healthtech". See on seadmete ja teenuste tootmissektor, mida valitsevad Apple, Microsoft, Google, Fitbit ja teised. Nagu näha. ei ole siin võim tervishoiuorganisatsioonidel. See on uus liivakast, kuhu mahuvad mängima uued ideed. Mõned neist elujõulisemad, teised ajutisemad külalised. Kliendid on nii haiged kui ka terved ja osavõtt rangelt vabatahtlik. Eriliselt muretsema ei pea, sest konservatiivne kliiniline meditsiin aitab häda puhul turvata. Uue proovimiseks on seega põhjust.

Praegu hinnatakse kantava tehnoloogia turu suuruseks 37 miljardit dollarit, mis aina kasvab. Inimesed on huvitatud kehaliste võimete, kulutatud kalorite, südame töö ja une kvaliteedi mõõtmisest üha rohkem. Öeldakse, et see, mida mõõdetakse, sellega tegeletakse. See on osaliselt tõene väide, kuigi oma probleemidega. Tegelemiseks peab millestki juhinduma.

Juhindumine peaks rajanema tarkusele. Andmeid koguvad seadmed pole piisavalt targad. Siit ka ohtlik lähedus kliinilise maailmaga. Kiusatus nõu saada on suur, kuid sealne kultuur nõuab kallimaid seadmeid ja teistsuguseid kokkuleppeid. Lahendus on püsida heaolusektoris ja piirduda ravi asemel töövõime ja heaoluga seotud küsimuste juures, näiteks registreerides oma tuju.

Tehnilise lahenduse pakub Briti ettevõte Moonbeam. Randmel kannad kahe nupuga võru. Ühte nuppu vajutad hea tuju puhul, teist halva tujuga. Andmete kuhjudes hakkad märkama meeleolumustreid. Eeldatavalt õpid ennetama halba ja edendama head tuju.

Vahest peab keegi sellist lähenemist liiga lihtsaks. Pange aga pähe pandeemia tõttu kaugtööd tegeva organisatsiooni juhi müts. Nüüd hakkavad töötajate tuju kajastavad andmed muutuma väärtuslikuks.

Töövõime on kaup, mida töövõtja tööandjale müüb. Selles on mitmeid ühiseid tunnuseid tervisega. Töövõimet ei käida taastamas ega arendamas arsti kabinetis. Sobiv asukoht on töökoht. Tööandjatele oli ja on selle võimaluse äratundmine raskendatud. Domineeriva arusaama järgi sobivad selleks kodu ja tööväline ruum.

Noh, nüüd kui tööd tehakse kodust on oodata valdkonna elavdamist. Tööd on ju palju, kui vaid jõuaks ja oleks tuju seda teha.

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Allikas: "Portaal"

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: