Elon Musk teatab akupäeval maailmale "ajusid sodiks laskva" uudise ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Nüüd jääb vaid oodata, millega Elon Musk meie taju tulistab.
Nüüd jääb vaid oodata, millega Elon Musk meie taju tulistab. Autor/allikas: Steve Jurvetson/Flickr (CC BY 2.0)

Tesla omanik Elon Musk teatab akupäeval ehk 22. septmebril maailmale "ajusid sodiks laskva" uudise. Oletatavasti ütleb ta, et Tesla hakkab edaspidi ise oma elektrisõidukite akusid tootma. Arendatav uut tüüpi aku langetab elektriauto hinda ning võib raputada kogu maailma elektriturgu, arutleb R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.

Ennustamise kohta on palju halbu ennustusi. Ühe päeva kaupa ometi ju võiks proovida. Eelmisel päeval järgmise ilma ennustamine on juhusest tulemuslikum. Sama võib öelda töö kohta, tervise kohta, isegi homse tehnoloogia kohta. Üks päev edukalt maha märgitud, võib võtta käsile sellele järgneva ja nii edasi. Lõpuks ongi tulevik pimedusest samm-sammult päevavalgele tiritud.

Sedavõrd kaugele minemata piirdugem teisipäeva teisele poolele jääva USA Läänerannikul toimuva "akupäeva" sisu ennustamisega. Esmapilgul võib tundmatule akule pühendatud päev paista tühisena, tagapool sotsiaalmeediasse ilmunud sõnumitest ja ralliuudisest. Mis oleks viga, sest tõenäoliselt kuvandub pakutu mobiilse ehk akutoitel seadme ekraanile. Teiseks on akud need, mis võivad panna põntsu kogu rallispordile või siis muudavad selle sisu.

Akupäevaks nimetab Elon Musk sündmust, kui ta tutvustab maailmale midagi aku-teemalist. Kuulsa ettevõtja enda sõnul on oodata "taju sodiks laskvat" uudist. Vähemalt olevat juhtunud tema endaga nii, hoolimata sellest, et ta teadis mida oodata. Uudiseid olevat koguni mitu.

Ennustamist võib õigustada võimalusega osutada suuremale pildile. Kõigel, mis juhtub akudega, on nimelt oluline mõju märgatavale osale tänase elu üllatuste kujunemisele homseks normaalsuseks. Nende hulgas juba mobiilseks muudetud asjadele ja nendele, mis arvatavalt sellisteks veel muudetakse.

Näiteks miks mitte terve maja. Keegi ei hakka vanu maju liigutama, aga maja mõte võib siirduda ratastele, juhul kui mobiilne side, mobiilne ja hajutatud arvutusvõimsus ning akudega elektrisõidukid kombineeruvad inimesi paigast paika vedavateks minielamuteks. Ideena oleks see teostatav, kui  see vaid poleks kallis ning kohmakas. Kusjuures igasugune praktiline kohmakus tuleneb enamasti potentsiaalse lahenduse kallidusest. Hinda tõstavad akud.

Praegu valmistab Tesla elektrisõidukitele akusid Jaapanlastele kuuluv Panasonic. Auto akupakk koosneb poest saadava AA patarei välimusega ja sellest umbes poole suurematest elementidest mudelinumbriga 2170. Tesla auto Mudel 3 akupangas on selliseid elemente 4200 tükki.

Kevadest alates kostub aeg-ajalt uudiseid, et Panasonicu tootmisvõimsus on piiri peal ja kui Tesla kavatseb autode tootmist suurendada, saavad akud otsa. Tähelepanelikud vaatlejad täheldasid samal perioodil aktiivsuse kasvu Tesla enda akude arendamise sektoris näiteks firma arendusosakonna avaldatud teadusartiklite, patentide ja lekkinud jooniste näol.

Suure tõenäosusega teatabki Elon Musk, et nad teevad nüüdsest ise akusid koodinumbriga 5498, mille elemendid on märgatavalt suuremad, sarnanedes karastusjoogi purgile. Suuruse muutus pole sugugi lihtne ja selle eelduseks on tõsine materjalide ning koosteprotsesside arendustöö. Suure vaeva tasuks kuluks autole aku valmistamiseks kõigest 500 elementi, ehk kaheksa korda vähem. Baaselementide arvu vähenemine langetab elektrisõiduki ühe kalleima osa valmistamisel koostetöö keerukust ja hinda. Mõnede vaatlejate hinnangul võib Tesla sõiduki hind uue aku kasutamise tulemusel langeda tavalise sisepõlemismootoriga auto tasemele.

Samm, mis ei suurenda konkurentsi elektriautole, vaid kiirendab sisepõlemismootoritega sõidukite ajastule kiiremat lõppu. See on vaid üks näide, milline mõju elukorraldusele võib olla vähest tähelepanu vääriva aku koosteelemendi suurendamisel umbes plekkpurgi suuruseks. Kui see ei ole "taju sodiks laskev" uudis, siis kuidas kõlaks miljonimiilise kestvusega aku?

Miljoni miili aku kuulujutud said alguse maikuus. Jutt ei käi aku mahtuvusest, vaid kasutuse kestvusest. Nagu öeldud, aku on uue põlvkonna elektrisõiduki oluline hinnakomponent. Aku eluiga määrab auto kasutusaja ja järelturuväärtuse. Aku omadustega seostub isegi panga liising. Miljon miili ehk poolteist miljonit kilomeetrit tähendaks, et auto mis sõidab 15 000 kilomeetrit aastas peaks vastu 100 aastat.

See mõte hakkab juba ajudele, sest mõte liigub autodest kaugemale. Näiteks kui sellised akuelemendid paigutada suurtesse akupankadesse, on ohus tsentraalse elektrienergia tootmise laialivedamisele rajaneva elektritaristu äriplaanid. Mõju ulatub üle kogu elektrituru, kuna inimesed võivad elektrit koguda farmidesse, töökohtadesse ja kodudesse, ning müüa seda nagu kartuleid vastavalt soodsale turuolukorrale. See stimuleeriks hüppeliselt taastuvenergia tehnoloogia arenguid ja kasutuselevõttu.

Natuke parematele akudele mõeldes polegi raske tulevikku ennustada. Nüüd jääb vaid oodata, millega Elon Musk meie taju tulistab.

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".

Toimetaja: Airika Harrik

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: