Kõrgmood murdis Apple'i selja ({{commentsTotal}})

Apple'i uus kell on taas pigem tarbeese, mitte moeaksessuaar.
Apple'i uus kell on taas pigem tarbeese, mitte moeaksessuaar. Autor/allikas: SCANPIX/REUTERS/MAXIM ZMEYEV

Apple'i revolutsiooniline katse lõimida omavahel püsivalt tehnoloogia- ja moetööstus kukkus läbi, vahendab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.

Kas sulle ei tundu isegi kõige värskema nutiseadmega kasutajat nähes, et selles pildis on midagi ebamoodsat? Kui veel suhteliselt hiljuti võis kuuluda mõne telefonitootja loomingu vilksatus kirjutamata märgisüsteemi, mis andis edasi uudsust ja sotsiaalset edu, siis täna tundub sarnane katse kuidagi võidunud.

Moe puhul osutatakse tihti just eelmisele moele kui kõige kontrastsemale mahajäämuse indikaatorile. Arvates, et tehnoloogia puhul mood pole oluline ja seda asendab seadme tehniliste parameetrite uudsus, jäetakse märkamata, kuidas on müüdud uudset tehnoloogiat pikemat aega pigem moeka aksessuaari kui tehnilise vajadusena.

Vanessa Friedman The New York Timesist pani seda tähele ja küsib "Kas Apple jätab moega hüvasti?". Lugu algab meenutusega 2015. aasta septembrist, kui Apple tutvustas maailmale uut nutikella. Viis aastat tundub modernsuse järele tormamise kalendris igavikuna, kuid Vanessa palub meenutamiseks pingutada, sest juhtunust võib midagi õppida.

Tagantjärgi tarkus on täppisteadus, kui tähelepanu üllatanud tulemus kasvatab tundlikust märgata varem tähelepanuta jäänud detaile. Avalikkusel polnud Apple'i kellast veel aimugi, kui firmasse ilmusid tööle moefirma Yves Saint Laurent peadirektor, kellafirma Tag Heuer müügidirektor ja samuti moeäri tippu kuuluva Burberry juht. Neid ei võetud tööle edendamaks kellatehnoloogiat. Moetööstuse hiiglased kutsuti tehnoloogiaettevõttesse, et kujundada ümber toodangut ümbritsevat moodi.

Telefonide ja muude kaasaskantavate infoseadmete rohkuses kaotas kell hädavajaliku ajanäitaja töö ja kuulus üha rohkem riietusesemete sekka. Selle tehnoloogiline täiendamine vähendas kellas kella rolli veelgi. Kella nime jäi see kandma vaid parema puudumise tõttu. Keskenduda oli vaja eseme uue rolli võimendamisele.

Isegi kui Apple'i kella tutvustavale üritusele ilmusid keset sügisest moehooaega niigi tööga koormatud moeajakirjade toimetajad ja arvamusliidrid, ei osanud hinnata tehnoloogiale keskendunud avalikkus ja Apple'i fännid tutvustamisele tuleva kella seotust moetööstusega.

Võib-olla jätkusid sõnumite lugemise raskused isegi siis, kui Apple ostis Hiina ja USA turul olulistesse moeajakirjadesse mitmel lehel laiutavaid reklaame. Sedasama ka juhul, kui ettevõte andis kella koos vastava meediakäraga Karl Lagerfeldtile, korraldas peent moodi müüvates butiikides uut kella tutvustustavaid pidustusi jne.

Kirjeldatu märkamata jätmine oli mõistetav. Tehnoloogiast huvitunud loevad teistsugust meediat ja käivad teistes poodides. Mõned neist on koguni kohutava moemaitsega. Pealegi on neid võrreldes moetrendidest hooliva rahvaga suhteliselt vähe. Telefoni turustamisest eristuvalt oli vaja näidata moest ja elust üldisemalt kaduva kella taassündi kuidagi vajalikuna. Miks siis mitte kella moekuse kaudu?

Võimalik, et siingi ilmutas Apple ennast ajastu teerajajana, nagu on juhtunud varem MP3-mängija, iTelefoni ja tahvelarvuti tutvustamisel, isegi kui kell polnud revolutsiooniline. Selleks oli hoopiski tehnoloogia sidumine moega. Paistab, et ka moetööstus ootas juba ammu midagi uut ega osanud leida seda iseenda seest.

Igal juhul võis Apple'i kella esitlemise järel märgata teistegi ärkamist. Samsung tutvustas oma nutikella moenädalal, moes ja muusikas ilma teinud disainerid asusid looma nutikaid kotte, aksessuaare ja rõivaid või täiendasid siis sarnaseid tooteid mitmesuguste kaablitega ning nutiseadmete laadimisvõimalustega.

Hirmkalliste disainerkottide poolest kuulus Louis Vuitton ideestas koguni asjade interneti võtmes tulevikunägemuse omanimelisest internetist, milles oskaks vahetada firma kaup omavahel ja omanikuga andmeid. Tehnoloogidega tegid koostööd veel Hermès, Ralph Lauren ja paljud kõrgmoodi kuuluvad kellafirmad ning kostusid hõisked moeäris alanud uuest mängust.

Leidus ka ebaõnnestujaid nagu näiteks Google'i prillid, mis võisid lisaks suhteliselt koledale välimusele seada ohtu kandja elu. Teada on juhtumeid, milles saado taoliste kõike registreerivate prillidega pubisse sisenemisel peksa või saadeti ukse pealt tagasi.

Languse põhjused pole veel selged, aga tänaseks on viie aasta tagune moeka tehnoloogia või tehnoloogilise moe nähtuselt sära kadumas. Apple'ist lahkusid ja naasid tagasi moe ning üleskeeratavate kellade maailma varem mainitud tegelased. Firma vaatab kella mudelit uuendades moe asemel tervisest huvitunute turule.

Tehnoloogiline aksessuaar ei püüa enam võõrastes tähelepanu ega põhjusta omanikes seda meelehead, mida pakkus kunagi rahvarohkes kohas oma uue telefoni läbimõeldud vilksatamine.

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Allikas: "Portaal"



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: