Õpilasteadlased avastasid kummalise röntgenkiirgusallika ({{commentsTotal}})

Foto: Hinode/JAXA/NASA

Tähtsaid teadustulemusi saavutavad enamasti elukutselised teadlased, kuid mõnikord juhtub, et ka näiteks õpilasteadlased teevad eredaid avastusi. Ühe Itaalia kooli lõpuklassi õpilased on nüüd avastanud kosmosest ennenägematu röntgenkiirguse allika.

Saronno teaduslütseumi abituriendid sõelusid satelliitobservatooriumi XMM-Newton röntgenkiirguse vaatlusandmeid, otsides sest hiigelarhiivist seni tähelepanemata jäänud märke võimsate täheloidete kohta.

Tähtedel käib aeg-ajalt ikka heledamaid sähvatusi, niinimetatud loiteid, milles nad paiskavad maailmaruumi kõikvõimalikku kiirgust, sealhulgas röntgenkiirgust. Eriti tugev võib see röntgenkiirgus olla niisugustel tähtedel, mille lähedal on teda mõjutav must auk või neutrontäht.

Itaalia kooliõpilased leidsid aga andmetest üles ühe 2005. aastal registreeritud, kerasparve NGC 6540 keskmes toimunud röntgensähvatuse, mis osutus üsna eriskummaliseks.

Milano astrofüüsikainstituudi teadlased eesotsas Sandro Mereghettiga analüüsisid õpilasteadlaste leitud loidet lähemalt ega suutnud aru saada, kas selle lähtetäht on mõne musta augu või neutrontähe mõju all või ei ole.

Musta augu või neutrontähe kaaslastähe kohta oli loide liiga tuhm, sest täht helenes loite ajal ainult umbes 40 korda. Omaette loitleva tähe kohta oli röntgensähvatus aga liiga lühike, ainult viis minutit.

Mereghetti ja kaasautorid kirjutavad ajakirjas Astronomy & Astrophysics, et tähel võib olla ka mõnd muud laadi kaaslane, mis ta loiteid mõjutab. Igal juhul tasub nende sõnul asja edasi uurida.