Gravilaine paiskas musta augu galaktikakeskmest välja ({{commentsTotal}})

Astronoomid on avastanud, et ühes kauges galaktikas on kunagi galaktika keskmes asunud hiigelsuur must auk sealt mingi tohutult suure jõuga välja paisatud. Nad arvavad, et seda jõudu on avaldanud võimsad gravitatsioonilained.

Galaktika keskmest eemaldunud musti auke on avastatud ka varem, aga teadlaste arvates on nüüdne avastus kõige selgem tõend, et niisugust nähtust võib põhjustada gravitatsioonilaine.

Musta augu mass on Päikese omast enam kui miljard korda suurem. Arvutus näitab, et selle galaktika keskmest väljapaiskamiseks pidi kuluma sama palju energiat, kui vallandub seda 100 miljoni supernoova plahvatuses. Kõige tõenäolisem energiaallikas ongi siis teadlaste arvates võimsalt gravitatsioonilainelt saadud tõuge. Laine ise võis tekkida kahe hiigelsuure musta augu ühinemisel.

See, et gravitatsioonilained – aegruumi enese häiritused – ka tegelikult päriselt olemas on, sai lõplikult kindlaks alles eelmisel aastal, ehkki Albert Einstein ennustas nende olemasolu juba saja aasta eest.

Marco Chiaberge Ameerika Ühendriikidest Baltimore`i kosmoseteleskoobi teadusinstituudist ja Johns Hopkinsi ülikoolist ning ta kolleegid uurisid kauges galaktikas asuvat musta auku kosmoseteleskoopide Hubble ja Chandra kogutud andmete põhjal ning kirjutavad tulemustest ja järeldustest ajakirjas Astronomy & Astrophysics.