Hüljes leiab vurrudega üles ka peitu pugenud kala ({{commentsTotal}})

Foto: Wikimedia Commons

Hüljes leiab lestakala üles ka siis, kui see poeb liiva alla peitu. Nüüd on saksa teadlased avastanud, et ta teeb seda oma tundlike vurrude abil, tundes imeõrnade veekeeriste järgi ära, kuidas lest liiva all lõpuseid liigutab.

Benedikt Niesterok ja ta kolleegid Rostocki ülikoolist tegid katseid Läänemerest püütud hüljestega. Nad peitsid merepõhja liiva alla väikesed pumbad, mis tekitasid umbes samasugust vee liikumist nagu lesta lõpused. Hülged treeniti neid pumpi otsima.

Mõnedes katsetes sidusid teadlased hüljestel silmad kinni, teiste katsetes sidusid nad kinni vurrud, kolmandates katsetes mõlemad ja neljandates ei kumbagi. Viimasel juhul leidsid hülged pumbad üles 90 protsendil juhtudest, sõltumata vee läbipaistvusest või sogasusest. Seotud silmadega jäi pumba leidmise tõenäosus 75 protsendi kanti. Kuid seotud vurrudega ei hakanud hülged otsimist üritamagi.

Niesterok ja kolleegid kirjutavad uurimistööst ja selle tulemustest ajakirjas Journal of Experimental Biology. Edasistes uuringutes soovivad nad välja selgitada, kas mõnedel kaladel võib olla välja kujunenud võime hinge kinni hoida, kui märkavad hüljest lähenevat.