Arvutiprogramm seljatas go valitseva maailmameistri ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Autor/allikas: Reuters/Scanpix

Jaanuari lõpus teatasid Alphabet Inc. all tegutseva ettevõtte DeepMind teadlased, et on loonud esimese arvutiprogrammi, mis suudab lüüa go-meistreid järjepidevalt täiendava eeliseta. Esimest kaotust pidi täna tunnistama ka valitsev go maailmameister Lee Se-dol. Inimestel on võimalik oma paremust tõestada veel neljas mängus.

Paari nädala eest peetud pressikonverentsil lootis Lee lüüa AlphaGo-d lüüa tulemusega 5–0 või 4–1. Kolmapäeval Seoulis kohaliku aja järgi kell 13.00 päeval alanud kohtumist kommenteerinud BBC ajakirjanik Stephen Evans märkis, et valitsev meister juhtis kohtumist pea algusest lõpuni. Program suutis luua aga viimaks olukorra, kus oli selle võit kaljukindel ja go-meister seejärel alistus.

Samuti oli Lee eelnevalt tehisintellekti ja masinõppe vallas toimunud arengutele viidates spekuleerinud, et inimeste edu masina ees pole go-mängus enam selge paari aasta pärast. Kuigi go reeglid on malest oluliselt lihtsamad, muudab selle masinate jaoks puhta arvutusvõimsuse pealt lahendamiseks olemuslikult keerukaks potentsiaalsete võimalike käikude arv.

Kui males on näiteks 28 erinevat avakäiku, siis go 19x19 joonega laual ulatub nende arv 361ni. Samuti tehakse tüüpilises mängus kaks korda rohkem käike. Võimalike erinevate go-laual nähtavate kombinatsiooni arv ulatub seetõttu 10E171'ni, mida on suurusjärkude võrra rohkem kui universumis aatomeid.

Kuna ka inimeste vaimsetel võimetel on piirid, ei analüüsi go-meistrid iga käiku ja selle tagajärgi mitte niivõrd üksikasjalikult läbi, vaid lähtuvad pigem üldisest seisust, hoomates nende ees avanevat pilti tervel laual. Viimase tegemisega on olnud arvutitel kuni viimaste aastateni tõsiseid raskusi. Lahendus seisneb süvaõppes ja tehisnärvivõrkudes.

Piltlikult öeldes on programm võimeline õppima ja oma strateegiat muutma nii sellele ette söödetavast teabest, näiteks varasematest go mängijate kohtumistest, kui ka katse-eksituse meetodil ise vigu tehes ja nendest õppides. Möödunud aastal tõestas DeepMind AlphaGo Euroopa valitseva go-meistri vastu mängima pannes, et lähenemisviisi kasutades saab seljatada isegi tippmängijaid.

AlphaGo ja Lee Se-doli esimene kohtumine viitab, et programm suudab väljakutset pakkuda ka maailmameistritele. ''Ma ei teadnud, et AlphaGo mängib sedavõrd perfektset mängu,'' märkis Lee gomatši järel toimunud pressikonverentsil. Mehel on siiski oma paremuse tõestamiseks veel neli võimalust. Lõpptulemus selgub 16. märtsil.

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: