Jaapani asteroidiproovi-kapsel maandus edukalt ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Asteroidilt saabunud proovikapsli esialgne käitlemine Austraalia tühermaal.
Asteroidilt saabunud proovikapsli esialgne käitlemine Austraalia tühermaal. Autor/allikas: Reuters/Scanpix
Toimetas Priit Ennet

Pärast seitse aastat väldanud kosmoseretke naasis Jaapani kosmosesond pühapäeval koduplaneedi atmosfääri ja põles Austraalia kohal ereda tulekerana ära. Aga enne atmosfääri sisenemist heitis Hayabusa nime kandnud sond välja 40-sentimeetrise kapsli, mis loodetavasti sisaldab hinnalist vara: asteroid Itokawalt kaasa toodud ainet.

Kapsel maandus langevarju abil ilusti ja tervena Lõuna-Austraalias Woomera piirkonnas.

Teadlased teevad kapsli peagi lahti ja saavad teada, kas selles asteroidiainet ka tegelikult leidub.

Kahtlused on aga üsna suured, sest pole teada, kui hästi Hayabusal 2005. aastal Itokawale laskununa üldse materjali koguda õnnestus. Teadlased loodavad siiski, et kapslis on kaasa toodud vähemalt natukene asteroidi-tolmugi.

Kapsel toimetatakse veel sel nädalal Tokyosse, aga avatakse seal alles mõne nädala pärast. Esialgseid teaduslikke analüüsitulemusi on oodata mõne kuu pärast.

Vaata veel: Hayabusa asteroid sample return mission lands in Australia (Science News)