Mustikad aitavad kõrge vererõhu vastu ({{commentsTotal}})

Mustikate söömine alandab vererõhku.
Mustikate söömine alandab vererõhku. Autor/allikas: PM/EMF

Toimetas Katrin Sak


Ida-Anglia ja Harvardi Ülikooli teadlased näitasid, et mustikate söömine võib pakkuda kaitset kõrge vererõhu vastu. Ajakirja American Journal of Clinical Nutrition veebruarikuu numbris ilmuvast tööst selgub, et nendes marjades olevad bioaktiivsed ühendid antotsüaniinid aitavad alandada vererõhku.

 

Kõrge vererõhk ehk hüpertensioon on üks enamlevinud südameveresoonkonna tõbesid. Selle tagajärjeks võivad olla insult ja südamehaigused. Umbes veerand kogu maailma täiskasvanutest põevad kõrgvererõhutõbe, Ameerikas on isegi iga kolmas inimene hädas hüpertensiooniga.

 

Antud uuringus näitavad teadlased, et inimesed, kes söövad vähemalt ühe portsjoni mustikaid nädalas, alandavad kõrgevererõhutõve tekkimise riski 10 %, võrreldes nendega, kes mustikaid ei söö. Mustikates leiduvad ühendid antotsüaniinid kuuluvad flavonoidide hulka ning neid ühendeid leidub rikkalikult ka mustsõstardes ja vaarikates. Teisi flavonoide on leitud paljudes erinevates puu- ja köögiviljades, terades ning ürtides. Tees, puuviljamahlas, punases veinis ja ka tumedas šokolaadis sisalduvad flavonoidid alandavad südameveresoonkonnahaiguste riski.

 

Antud uuringu kujul on tegemist esimese suuremahulise tööga, milles keskenduti erinevate flavonoidide toimele kõrgvererõhutõvele. Enam kui 14 aasta jooksul uuriti 134 000 naist ja 47 000 meest. Uuringu alguses ei olnud ühelgi osalejatest kõrget vererõhku. Kõigil osalejatel paluti iga kahe aasta järel täita küsimustikud, mis hõlmasid infot tervisliku seisukorra kohta, jälgiti ka inimeste söömisharjumusi. Kõrgvererõhutõve esmadiagnoose kõrvutati seejärel erinevate flavonoidide tarbimisega.

 

Neljateistkümne aasta jooksul arenes kõrgvererõhutõbi välja 35 000 patsiendil. Selgus, et kõige olulisemaks flavonoidide allikaks on inimeste toidulaual tee. Ka õunad, apelsinimahl, punane vein ja maasikad andsid oma panuse. Täpsem analüüs näitas, et need osalejad, kes tarbisid kõrgeimaid koguseid antotsüaniine (peamiselt mustikate ja maasikatena), omasid 8 % väiksemat tõenäosust kõrgvererõhutõve diagnoosiks. Alla 60 aasta vanustel osalejatel oli selline efekt veelgi olulisem. Seejuures oli mustikasööjatel vastav seos tugevam kui maasikatarbijatel. Inimesed, kes sõid vähemasti ühe portsjoni mustikaid nädalas, esines kõrgvererõhutõve 10 % vähem.

 

Esitatud tulemused on põnevad ja näitavad, et toiduga saadavad antotsüaniinid võivad pakkuda kaitset kõrgevererõhutõve arengu eest. Edasistes töödes on vajalik teha selgeks antotsüaniinide optimaalsed doosid ja allikad ning alles seejärel saab anda inimestele toitumuslikke soovitusi vererõhu alandamiseks sobiva menüü kohta.

 

Vaata lisa: http://www.sciencedaily.com/releases/2011/01/110114155241.htm



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: