Crohni haigus on seotud enteroviirusega ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Crohni tõve iseloomustavad soolestiku põletikulised muutused.
Crohni tõve iseloomustavad soolestiku põletikulised muutused. Autor/allikas: Wikimedia Commons
Toimetas Katrin Sak

Leiti, et rühm Crohni tõbe põdevaid lapsi kannab oma soolestikus enteroviirust. Tegemist on esimese korraga, mil näidati seost põletikulise soolehaiguse ja enteroviiruste vahel ning uuringu tulemused avaldati ajakirjas Clinical and Translational Gastroenterology.

Crohni haiguse põhjustest teatakse siiani suhteliselt vähe. Haigusega on seostatud üle 140 erineva geenimutatsiooni, kusjuures enamik neist geenidest mängivad rolli organismi immuunkaitses. On mitmeid teooriaid, mille järgi on haigus põhjustatud puudulikust immuunkaitsest erinevate haigustekitajate suhtes ning see võib tähendada, et Crohni haiguse tekkes on olulised nii keskkonna- kui ka geneetilised tegurid.

Ajakirjas Nature Genetics kirjeldati mõni aeg tagasi selliseid DNA variatsioone, mis suurendavad vastuvõtlikkust Crohni tõve tekkele. Haigust iseloomustab erinevates sooleosades esinev seedekulgla põletik ning sümptomid hõlmavad tugevat kõhuvalu, kaalukaotust, kõhulahtisust.

Teades, et haiguse algusega seonduvad geenid on olulised organismi immuunkaitses kindlat tüüpi RNA viiruste eest, otsustas Rootsis töötav rahvusvaheline teadlasrühm uurida selliste viiruste olemasolu Crohni tõve patsientidel. Töös vaadeldi enteroviiruste rolli ning leiti, et Crohni tõve põdevate laste soolestikus oli enteroviirusi märkimisväärselt rohkem kui tervetel lastel. Selliseid viirusi leiti ka sooleseinast sügavamal asuvates närvisõlmedes. Uuring näitas, et enteroviirusi säilitatakse soolestiku närvirakkudes, kust neid närvikiudude kaudu kantakse edasi soolestiku teistesse osadesse, seletades haiguse perioodilist loomust.

Loe lisa: Crohn`s Disease Linked to Enterovirus