Maailma kuulsaima kassi surm paneb otsima uut esmaspäeva päästjat ({{commentsTotal}})

Inimesed muutuvad kassipiltide või -videote vaatamise järel inimesed rõõmsamaks.
Inimesed muutuvad kassipiltide või -videote vaatamise järel inimesed rõõmsamaks. Autor/allikas: SCANPIX/AP/Richard Drew

"Tusase kassi" surma valguses on kohane meenutada, et internet pole täitunud miljardite kassipiltide ja miljonite videotega põhjuseta ning need on praeguseks ära hoidnud ilmselt rohkem kui ühe esmaspäevast tingitud infarkti, leiab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.

Maailm võib paista esmaspäeval teistsugusena. Pärast pikka nädalavahetust tervitab reaalsus kedagi külma põlglikkusega, teisi tööde loeteluga, kolmandaid uue reaalsusega. Esmaspäevale satub kõige enam lahutusi. Öeldakse, et esmaspäeval võetakse jälle tempo üles ja rutatakse surma poole. Kahjuks langeb enim südameinfarkte samuti nädala esimesele päevale jne. Ühesõnaga, esmaspäev vajab midagi motiveerivat, kasvõi sõnumit, et kellelgi läheb veelgi kehveini.

Reedel edastasid infokanalid uudiseid Tardar Sauce'i surmast. Selle nime panid talle omanikud. Tardar Sauce oli kass, kelle pildid lohutasid masendunuid ja pakkusid võimaluse iseenda üle naerda. Või naerda siis vähemalt kassi üle, sest talle paistis olevat iga päev ülima masenduse allikaks. Kasvuhäirest tulenevalt oli kassikese ilme sedavõrd tusane, et Tardar Sauce'i tuntigi rohkem nime all "Grumpy Cat". Tusase kassi surm ületas uudiskünnise. Tegemist polnud lihtsalt kassiga, vaid interneti fenomeniga, märgitakse hüvastijätu uudistes.

Internetis on palju kassipilte. Armsa, sundimatu, naljaka või mõnel muul moel inimesele meeldivast omadusest kantuna leiab kassidest tehtud pilte ilmselt enamikest arvutitest. Neid kopeeritakse massiliselt ja lisatakse internetimällu iga päevaga juurde.

Mõne aasta taguse 7000 inimesega läbiviidud uuringu andmetel postitaks vähemalt uuringus osalenud kodanik internetiseinale šelfi asemel kassist tehtud pildi kaks korda suurema tõenäosusega. Vahest ei saa hinnata seda fenomeni hea ja halva teljel, Midagi peaks psühhiaater sellest aga välja lugema.

Youtube'i oli laetud kolme aasta taguse uuringu ajaks paar miljonit kassivideot. Neid oli vaadatud 26 miljardit korda. Nelja miljardi internetiühendust omava maailmakodaniku jaoks tähendab see iga video korduvat vaatamist. Tõesemas ja diagnostilisemat infot sisaldavas tegelikkuses ei jaotu vaatamiskorrad ühtlaselt. lmselt pingutab keegi keskmisest kõvasti rohkem. Pealegi pole Youtube ainuke kassisisu vahendaja.

Kassipiltide populaarsuse fenomeni käsitlenud uuringutes pandi tähele, et piltide või videode vaatamise järel muutuvad inimesed rõõmsamaks. Võib-olla on see põhjus, miks eelistatakse tööisu puudumise ajal asendustegevusi otsides interneti rikka sisu seast vaadata just kassiteemalist materjali. Inimesed armastavad lisada kassidega piltidele erinevaid sõnumeid ja meeme, mille tõttu võib kohata sama pilti erinevates kontekstides. Seega ei tohiks olla üllatus, et kassipildid moodustavad veebiruumis ühe kõige rohkem vaadatud ainest. Ilmselt räägib see fakt palju rohkem interneti leiutanud inimestest kui kassidest.

Kasside populaarsus ületab kõrgelt koerte oma. Kui maailm jaotub koera- ja kassiinimesteks, pakuvad võib-olla kiisupildid ja -videod koerte eelistajatele kassidega suhtlemiseks mugava ning karvutu juurdepääsu. Erinevalt koertest eeldatakse kassidelt teatud isepäist, muretut ja vaba käitumist, mida võiks võrrelda puhkepäeva elava inimese olekuga või vähemalt ideega, milline võiks olla muretu elu. Koeralt oodatakse midagi muud, sealhulgas sõnakuulelikkust ja tööd. Sedalaadi varjatud vihjetega materjali internetist vabatahtlikult ja valdavalt ei otsita.

Grumpy-fenomen algas sarnaselt tuhandetele kassipiltidele 2012. aasta septembris Redditi keskkonda välja pandud pildiga. Ent just selles kassis oli midagi sedavõrd inimest kõnetavat, et pilt levis kiiresti ja muutus viraalseks. Viimase all mõeldakse viirusnakkusele sarnast levikut. Selle erinevusega, et kui keegi ei soovi haigustega seonduvat viirust levitada, siis emotsionaalse sisuga infoviirust püütakse istutada kõigest väest võimalikult paljude inimeste teadvusesse.

Tusase kassi Instagrami jälgis 2,4 miljonit inimest. Kassi pereliikmete avaldatud surmateadet märgistasid samal päeval ülespoole suunatud pöidlaga poolteist miljonit kahejalgset, kellest kirjutasid perele lohutussõnumi paarsada tuhat. Selleks korraks said kassi elud otsa, aga nagu märgib Grumpy pere, elab kassi vaim internetis edasi, sest mõned päevad on teistest tusasemad, nagu näiteks esmaspäevad.

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Allikas: "Portaal"



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: