Päevavalgele tuli uut tüüpi looduslik kvaasikristall ({{commentsTotal}})

Foto: Scientific Reports

Rühm itaalia ja ameerika teadlasi on leidnud Tšuktsimaale kukkunud meteoriidist uut tüüpi loodusliku kvaasikristalli.

Kvaasikristallid on väga kummalise ehitusega materjalid, mida veel vähem kui 40 aastat tagasi ei tuntudki ja vähem kui kümme aastat tagasi ei olnud loodusest leitud ehk teisisõnu loodi neist esimest korda tehislikult ja alles 1980. aastatel.

Kui tavaettekujutuse kohaselt jaotuvad ained siseehituselt korrapärasteks kristallilisteks ja korrapäratuteks amorfseteks aineteks, siis kvaasikristallidel on küll olemas kristallvõre, kuid see on pisut korrapäratu. Kristallvõre muster ei kordu tervikuna isegi kõige tähelepanelikumal vaatlusel mitte üheski suunas.

Tänaseks päevaks on õnnestunud teadlastel luua laboris enam kui sadat tüüpi kvaasikristalle. Loodusest oli seni leitud aga ainult kahte tüüpi, mida mõlemat on valmistatud ka laboris, ja nüüd siis kolmandat tüüpi, mida varem laboris tehtud ei olegi. Ka need esimesed kaks looduslikku kvaasikristalli tüüpi leiti samast Khatõrka meteoriidist. Umbes 100 grammi raskusest kosmosekivist, kus tuli nüüd päevalgele ka kolmas.

Luca Bindi Firenze ülikoolist koos Paul Steinhardtiga Princetoni ülikoolist ja kaasautorid kirjutavad ajakirjas Scientific Reports, et kvaasikristallid võisid tekkida asteroidide vahelises kokkupõrkes, aga päris kindlad nad selles ei ole.