Ühe minuti loeng: mis on disainimustrid?
Erinevate digiseadmete kasutamine – alates tarkadest kelladest ja nutitelefonidest, lõpetades suurte interaktiivsete ekraanideni – on muutunud tavapäraseks. Samamoodi on üha rohkem saadaval rakendusi, mis on mõeldud töötamiseks samaaegselt just mitmetel seadmetel, märgib Tallinna ülikooli digitehnoloogiate instituudi interaktsioonidisaini lektor Ilja Šmorgun.
Tulemusena saab mugavalt infot erinevate ekraanide vahel jagada või ühte seadet teise abil juhtida. Kujuta ette, et juhid projektorist näidatud esitlust oma telefonist, kus näed lisaks käesolevale ja järgmisele slaidile ka oma märkmeid ja ettekande kestust. Või võtad vastu nutikella abil kõne, mis tegelikult tuleb läbi sinu nutitelefoni. Telefon võib aga asuda hoopis teises toas ja seda ei pea kätte võtma, et kõnet alustada.
Disainerite ees seisab väljakutse luua rakendused, mis võimaldaksid erinevaid seadmeid omavahel mugavalt kombineerida. Ja kuigi selleks on olemas mitmeid lähenemisi, siis enamasti valmivad eraldiseisvalt töötavad rakendused, mis ei ole teineteisest teadlikud. Samas on tänapäeval üha rohkem vaja luua just selliseid rakendusi, mis suudavad erinevad seadmed omavahel ühendada.
Põhiprobleem erinevatel seadmetel samaaegselt töötavate rakenduste disainimisel seisneb selles, et suhteliselt keeruline on aru saada, millised on erinevad võimalused selliste rakenduste kavandamiseks. See vajab põhjalikku eeltööd ja suure hulga kirjanduse läbitöötamist. Võiks ju õppida teiste disainerite kogemusest, kuid see on harva põhjalikult dokumenteeritud.
Lahendusena oleme välja töötanud disainimustrite kogumiku, mille hulka kuuluvaid mustreid on võimalik kasutada ehitusplokkidena seadmeüleste rakenduste kavandamisel. Disainimuster kirjeldab töötava lahenduse kindlale disainiprobleemile.
Disainimuster koosneb probleemi sõnastusest, lahenduse lühikirjeldusest, loetleb seadmete tüüpe, mille peal disainimuster töötama peaks ja illustreerib lahendust jooniste või lühikeste videote abil. Rakenduse disainer peab vaid mustritega tutvuma ja leidma kogumikust sobiva lahenduse oma disainiprobleemile.
Kõige keerulisem on hakata disainiprobleemi lahendama tühjalt lehelt. Parem on uurida, kuidas teised on sarnaseid probleeme lahendanud ja õppida nende kogemuse pealt. Siin tulevadki disainimustrid abiks!
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa