Ühe minuti loeng: laste loovuse arendamisel on esikohal õpilaste ja õpetajate koostöö
Vajadusest muuta kool loovamaks – s.t uuenduslikumaks ja huvitavamaks õpilase jaoks – on räägitud palju. Uurijatena kipume me lähtuma täiskasvanute vaatenurgast ehk sellest, kuidas näeme meie probleemi ja selle lahendust, nendib TLÜ Haridusinnovatsiooni keskuse juhtivdidaktik Stanislav Nemeržitski.
Tihtipeale aga jääb kõige olulisema sihtrühma käest küsimata: kuidas õpilased ise näevad oma kooli, mis soodustab nende loovat arengut? Selline implitsiitne ehk inimese enda vaatenurgast lähtuv hinnang annab meile võimaluse teha ära just seda, mida vaja just neile, kelle tingimusi me parandada soovime.
Tuleb välja, et ühe olulisema faktorina, mis õpilaste seisukohast soodustab loovust, on koostöö õpilaste ja õpetajate vahel. Üllatav, kas pole? Me ju pidevalt kuuleme, kuidas üksiküritajad otsivad ja leiutavad omaette nokitsedes uusi äppe, tooteid, genereerivad ideid ja teostavad neid.
Ent kooli kontekstis, tuleb välja, on oluline, kuidas õpilased ja õpetajad leiavad võimaluse koostööks. Eriti tähtis on see eneseteadlikkuse kindlustamiseks (teisisõnu – teha oma asja, vaatamata teiste hinnangutele), uudishimu tekitamiseks õpilastes ning hinnete kui eesmärgi selgitamiseks (teisisõnu – olla teadlik oma võimalustest saada üks või teine hinne).
Lisaks koostööle on õpilaste seisukohast olulised veel järgnevad faktorid:
- omavaheline läbisaamine ehk suhted õpilaste endi vahel. See, kuidas õpilased klassiruumis ja kooli kontekstis saavad omavahel läbi, määrab seda, millisel määral oma uudsete, originaalsete või lihtsalt teistsuguste ideedega välja tullakse. Sõbralikud suhted ja teineteise usaldamine loovad soodsa pinna mitte ainult ideede väljakäimiseks, vaid ka nende realiseerimiseks.
- julgus erineda – seda kõige laiemas mõttes, alates saapa-juuste värvist kuni oma sättumuse ja maailmavaadeteni. Taaskord haakub see usaldusega, aga ka võimalusega keskenduda loomingule: kui ma ei pea ennast tõestama ning võin julgelt olla teistest erinev, siis saan panustada seeläbi originaalsete mõtete genereerimisse. Tõepoolest, erinevus rikastab – eriti loovideede puhul.
Seega, kui räägime loovamast koolist ja paremast ettevalmistusest tuleviku jaoks, saame alustada väikestest sammudest – nt panustada koostöö arendamisse, võimaldada õpilastel olla erinev ja julgustada neid seda erinevust parimal võimalikul viisil rakendada. See kõik loob võimsa kasvulava uute loovindiviidide esilekerkimiseks.
Ohhoo-lause: Teismelised poisid hindavad koostööd õpetajatega oluliselt tähtsamaks kui tüdrukud.
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa