Põimfootonite allikas mahub mikrokiibile ({{commentsTotal}})

Foto: Università degli Studi di Pavia

Kvantpõiming on üks kõige mõistatuslikumaid füüsikanähtusi, millele ennustatakse samas hiilgavat tulevikku, kui see suudetakse võtta kasutusele radikaalselt uut laadi arvutites, sidetehnikas ja krüptograafias. Nüüd on rahvusvaheline teadlasrühm töötanud välja mikroskoopilise seadme, millega saab osakestepaare kvantpõimingusse seade kasvõi väikese ränikiibi sisemuses.

Kvantpõiming tähendab seda, et kahe pisiosakese, näiteks kahe elektroni või footoni, vahel on sisse seatud nii tugev vastastikune sõltuvus, et isegi siis, kui nad viia teine teise ränikiibi otsa või isegi teine teise galaktika otsa, suudavad nad teineteist silmapilkselt mõjutada, justkui mitte mingit vahemaad nende vahel polekski.

Daniele Bajoni Itaaliast Pavia ülikoolist ja tema kolleegid Šotimaalt ja Kanadast kasutasid kvantpõimingu loomiseks juba üsna ammu tuntud seadeldist nimega mikrorõngasresonaator. Väikest rõngast räniplaadi küljes, mis haarab endasse ja siis jälle kiirgab välja valgusosakesi. Teadlased muutsid natukene selle resonaatori ehitust, nii et see hakkas pidevalt välja kiirgama kvantpõimingus footonipaare. See on nüüd esimene nii odav, väike ja töökindel põimfootonite allikas

Bajoni ja kaasautorid oma saavutusest ajakirjas Optica.

Allikas: Optica