Asteroidid kosmoseilma armule loota ei saa ({{contentCtrl.commentsTotal}})

'Kosmosekartulist' räbuhunnik Itokawa.
'Kosmosekartulist' räbuhunnik Itokawa. Autor/allikas: apod.nasa.gov
Toimetas Jaan-Juhan Oidermaa

Jaapani teadlased on Hayabusa missiooni käigus Itokawa asteroidilt kogutud tolmukübemete põhjalikul analüüsil leidnud nendelt arvukalt mikro- ja nanokraatreid viidates, et asteroidide ning teiste väiksemate atmosfäärita kehade pinda pommitatakse pidevalt mikrometeoriitidega.

Jaapani Kosmoseagentuuri JAXA poolt koordineeritud Hayabusa missioon oli aastaid selle lipulaevaks. Juba 2003. aastal teele saadetud sond maandus selle sihtpunktiks olnud Itokawa asteroidil kaks aastat hiljem. Parakus algasid missiooni kriitilisel hetkel tehnilised viperused. Esmalt kaotati sondiga päevadeks side ning hiljem ei käivitunud täies mahus asteroidilt pinnanäidiste kogumiseks mõeldud käskluste rida.

Alles 2010. aasta keskel, kui näidistekapsel taas Austraalia kõrbesse oli maandunud, selgus, et selles leidus siiski pea poolteist tuhat asteroidilt pärit tolmuterakest. „See oli esimene kord ajaloos, kui me päris asteroidilt tükikese selle pinnast suutsime tuua,“ meenutas Eizo Nakamura, uue uurimuse juhtivautor ERR-le. Asteroidid on ideaalsed laboratooriumid uurimaks Päikesesüsteemi kauget minevikku. Lisaks sellele aitavad need pilku heita ka praegu avakosmoses valitsevatele tingimustele. Tingimustele, mida kogeksid kaugele reisile saadetud sondid ja kosmoselaevad.

Nakamura töörühm võttis vaatluse alla viis terakest. Nagu varajasemad analüüsid näidanud on, koosnevad need peamiselt mineraalidest, mida on varem leitud khondriitideks kutsutavatest meteoriitidest. Analüüside käigus leiti skaneeriva elektronmikroskoobiga terakeste pinnalt aga kümneid erineva suurusega kraatreid ning kuni mõne mikromeetrise läbimõõduga tükikesi, mis lugematutel kokkupõrgetel neisse kinni jäänud on. „Me ei oodanud, et pinda kujundavates protsessides kokkupõrked nii suurt osa mängivad,“ märkis geokeemia doktor.

Tolmuterad mikroskoobi all. PNAS

Sarnaseid kraatreid on varem märgatud näiteks Kuu pinnalt kogutud näidistes. „Nende kuju ei meenuta aga sõõrikuid nagu meie nägime. Kuud ja asteroidi lahutab antud kontekstis gravitatsioon,“ lisas Nakamura. Lisaks on Itokawa võrreldes Maa kaaslase ja paljude asteroididega pigem tolmu- ja räbuhunnik. Värske analüüs kinnitab aga, et väiksem gravitatsioon ei takista suurel kiirusel liikuvate mikrometeoriitide pommituse ilmemist sugugi. „On väga raske öelda, mis sääraseid mürske kiirendab, eriti nanoosakesi, mis sõõrikukraatreid tekitavad,“ lisas ta.

Mõningad mudelid on ennustanud, et protsessi taga võib olla päikesevalguse surve. Ka üksikud valgusosakesed kannavad piisavalt energiat, et väiksema massiga kehi liikuma panna. Siiski ei ole nende poolt antav kiirendus piisav, et mõningaid analüüsi tulemusi selgitada. Mõningatel terakestel leidus sulamisjälgi – mineraalid olid klaasistunud. Aineoleku muutus nõuab väga palju energiat. Seega arvab Nakamura töörühm, et Itokawa võis olla tegelikult tekkinud palju suuremast asteroidist, mis kokkupõrgete tagajärjel lagunes.

Nakamura sõnul aitab nende tehtud töö paremini reaalsusega seostada meteoriitide ja asteroidide spektroskoopilisi vaatlusi. Siiski kaaluvad asteroididelt endilt kogutud proovid need kaugelt üles. „Protsesside täpseks uurimiseks on vaja meil kindlat kronoloogiat, mille juures on isotoopide analüüs väga tähtis. Me ei saa asteroidide vanust pelgalt spektroskoopia abil täpselt määrata,“ tõdes geokeemik. Lisaks sellele maalib uurimus asteroidide pinnast uue pildi. „Kartuli-kujulised asteroidid tunduvad rahulikult kosmoses hulpivat,“ mõtiskles Nakamura.

Tegelikult pommitatakse nende pinda aga pidevalt ja intensiivselt! Asteroide peetakse Päikesesüsteemi ühtedeks primitiivseimateks kehadeks. Nüüd teame me, et samas katavad neid märksa moodsamad jäljed,“ lõpetas doktor.

Töörühma uurimus ilmus Ameerika Teadusteakadeemia Toimetistes.