Kehvad majandusolud panevad autorendifirmadel silmad särama

Kui veel mõne aasta eest ennustati, et lähikümnditel lisandub teedele vähemalt miljard autot, siis inimeste ostujõu vähenemine võib anda hoogu rendiautode kasutamisele, leiab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.
Arvatakse, et maailmas kasutatakse umbes 1,4 miljardit autot, millest moodustavad bussid ja veoautod natukene alla 400 miljoni. Sõidus viibimise osakaal nende omamise ajast on suurematel sõidukitel sõiduautodest suurem ja kõikuvam, kuna sõltub paljudest asjaoludest, alates veoste iseloomust kuni majandusliku olukorrani.
Sõiduautode kasutusrütm on seevastu paremini teada. Neist enamus seisab umbes 95 protsenti omamise ajast ja keskmiselt sõidab autos umbes poolteist inimest. Veoautode läbitud teest sõidetakse umbes viiendik tühjalt, ilma koormata. Sellele vaatamata toodetakse aastas ligemale 80 miljon uut sõidukit.
Tooduga arvestades võiks parema kasutamise läbi maailm vajada kõikide sõiduvajaduste katmiseks umbes 100 miljon sõidukit ehk hakkama saaks ligikaudu ühe aasta toodanguga. Kõik sõltub muidugi valikutest. Mõnede oletatavate valikute põhjal pakutud ennustuste järgi kasvab aastaks 2040 sõidukite arv veel miljardi võrra.
Arvatakse, et inimesi tuleb juurde ja neile meeldib autode omamine. Isegi praegu lastakse neil enamuse omamise ajast seista. Mainitud ennustus pärineb aastast 2016. Olles nüüd targemad, teame mõndagi muutunud maailmast oma uute probleemide ja uue põlvkonna autodega.
Jättes esialgu isejuhtivad sõidukid kõrvale, peaks elektriajamiga sõidukid olema töökindlamad. Nende tehnilise teeninduse vajadus ja struktuur on oodatavalt praegusest erinev, millel on mõju auto omamisele ja väärtusele. Öeldu peaks uue põlvkonna autode omanikke rõõmustama juba praegu ja veelgi rohkem lähitulevikus. Vähem mõeldakse, et sama põhjus võib auto omamise suhte ümber vaadata.
Pole kahtlustki, et igas inimeses peitub niinimetatud ärihai, kes haistab häid võimalusi ja teeb parimaid võimalikke tehinguid. Vähemalt ideaalis ja kui teised ei segaks. Lisaks on hinnang ärivaistule suhteline ehk sõltub summadest. Sestap võib uskuda, et mõnes suure rahakotiga ettevõttes ujuvad veelgi parema vaistuga ärihaid, kes on lisaks palju agressiivsemad ja julgemad. Ümberöelduna tasub vaadata, kuidas käituvad mõned suured autoäri väärtusahelast toituvad ettevõtted.
USA üks suuremaid autorendi ettevõtteid Herz sõlmis autotootja General Motorsiga järgmiseks viieks aastaks lepingu 175 000 elektriajamiga sõiduki ostuks. Tegemist olevat seni suurima seda tüüpi ostutehinguga. Teadupärast sõlmis Herz alles hiljuti sarnase diili Teslaga 100 000 sõiduki ostuks ja Polestariga veel 65 000 elektriauto peale.
Eelmise aasta arvestusega kuulub Herzile pool miljonit sõidukit. Enamik neist on endiselt sisepõlemismootoriga. Firma plaanib asendada kogu vana platvormi elektriajamitega. Nende praegustest elektrisõidukitest on enamus Teslad. Neist omakorda on oluline osa renditud Uberi platvormil jagatud sõiduteenust pakkuvatele juhtidele. Uber jällegi rendib Herziga sõlmitud lepingu põhjal järgmisel aastal veel juurde 50 000 Teslat.
Mõeldes Herzile endiselt kui hea ninaga haiparvele, on märkimisväärne, et firma kuulutas Covid-pandeemia isolatsiooni ajal välja pankroti. Tegemist polnud tegevuse lõpetamisega, vaid sooviga kaitsta raskel ajal tegevuse jätkusuutlikkust krediitoride nõuete eest. Eelmisel aastal pankrotimenetlus tühistati ja nüüd kavandab ettevõtte surfamist uuel ärilisel tõusulainel. Herz näeb kasvavat teenimise võimalust muutuvas auto omamise suhtes.
Elektrisõidukite hinnad on endiselt suhteliselt kõrged. Samas oodatakse majanduskriisi põhjustatud ostujõu vähenemist. Otstarbekamaks muutub vastavalt vajadusele auto rentimine. Las see seisab raharaiskamise tunnid tõelise omaniku parkimisplatsil ja las tema hoolitseb auto korrasoleku eest. Pealegi saab rentides proovida erinevaid sõidukeid. Automaailma suhtes tähelepanelikumad osutavad meiegi tänavaruumi ilmunud rendiautodele. Seega, protsess on alanud. Testitakse esimesi äriplaane.
Suured tegutsevad veel kahjumiga, mida investoritele kirjeldatakse elujaatavamate seletustega. Esimestega on alati nii olnud – nad riskivad kõige rohkem ja kui on edukad, teenivad ka teistest rohkem. Sedagi suure saamise ootust võib võtta autodele rajatud uut väärtusloome masinavärki toitva energiana.
Nõnda on rohkem usutav, et autosid ei tule juurde, vaid neid hakatakse tõhusamalt kasutama ja omama.
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: "Portaal"