Lapsi ja vanemaid ühendab 970 miljonit USA dollarit maksnud vestlusteema
Kui häkkerid panid müüki arvutimängijate seas populaarse voogedastusplatvormi Twitch lähtekoodi, oli huvilisi vaid üks. Ometi maksis see inimene koodi eest 970 USA dollarit. Mis on Twitchi tegelik väärtus noorte ja nende vanemate silmis, arutleb R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.
"Jeff Bezos maksis selle eest 970 miljonit dollarit, meie anname selle ära TASUTA," teatas keegi anonüümseks jääda soovinud isik anonüümsust tagavas suhtlusfoorumis 4chan. Kaup ise oli arvutimängijate voogesituse keskkonna Twitch lähtekood.
Seda võib pidada üheks mitmest kuulsa veebikeskkonna häkkimise tulemusel avalikku teadvusesse jõudnud ja kukalt sügama panevast mõtteainest. Nimelt isegi, kui seda antakse tasuta, siis väljaspool eriala ei huvita peaaegu kedagi teenuse lähtekood. Võimalik, et eriala esindajad süsteemi arendajatest häkkeriteni oleks rahaga samuti väga kitsid. Peaaegu maksaks miljard dollarit vist kogu planeedil ainult üks inimene, kes ka seda tegi. Järelikult asub tegelik väärtus nende kahe äärmuse vahel.
See ajab uurima, mida veel tasuta kauba digitaalses pakis leidub. Kaasapandud sildilt võib lugeda, et 128 GB pakett olevat alles esimene uurimiseks välja jagatud saadetis. Nüüd, kui lekkest on möödas alla nädala, hinnatakse, et materjali analüüsile kulub umbes kuu.
Paketis on Twitchi lähtekoodi koos varasemate versioonidega. Lisanduvad veel ettevõtte ärisaladusete hulka kuuluv tarkvara arenduse keskkond ja veebimängude poe lähtekood, maailmas ühe populaarseima online-mängude keskkonna Steam konkureerimiseks valmiva salapärase projekti materjalid ning Twitchi tarkvara turvaaukude testimistööriistad. Need kõik polnud ilmselt piisavad ja saadetise põhjast leiab loendi alates 2019. aastast igale leheküljel tegutsenud voogesitajale antud rahasummadest.
Edasi on juba lihtne arvata, kuhu rahva tähelepanu suundus. Selleks ei ole populaarse keskkonna turvariskid ega vihjed uue ajastu digitaalse teenuste turu arengu strateegiatest. Maalasi huvitab, kui palju keegi raha teenib.
Teenitakse miljoneid. Teema peaks olema tuttav paljudes peredes, kus tuleb jutuks laste arvutimängu rohkuse vastandamine nende tulevikuga. Õigemini lapsevanema kirjeldatud keskastme ametniku tulevikuga, kes käib väikekodanliku elukvaliteedi nimel viis päeva nädalast tööl ja väidab end olevat õnnelik. Laste vastuargument ongi viide miljonitele, mida nad saaksid tulevikus teenida, kui vaid vanemad ukse sulgeksid ja laseksid neil erialast "õppetööd" teha.
2019. aasta augustist selle aasta oktoobrini vaatajate ees mängides teenis umbes üheksast miljonist voogesitajast kõige rohkem ehk 8,4 miljonit USD Felix "XQC" Lengyel. Felixil on 9,3 miljonit registreeritud jälgijat. Miljoni ja enam teenis kahe aasta peale 81 isikut. Paljudel juhtudel oleks aasta teenistus alla miljoni, aga mõned sajad tuhanded on endiselt hea palk. Sedagi antud juhul vaid Twitchi raamatupidamise kaudu, sest parimatel mängijatel on eraldi reklaamilepingud. Teisalt ei saa reklaamirahade saajate hulk olla oluliselt suurem, sest seegi raha koguneb kõige populaarsemate kätte.
Twitchi väljamakstud summade põhjal asub toimetuleku piir kusagil 0,01 protsendi populaarsemate striimerite seljataga. See tähendab, et joonest allpool jääb teenistus nii väikeseks, et toimetulekuks peab tegema ka muud palgatööd. See on asjaolu, mis paljusid teismelisi ei heiduta, kuis neile on igasugune täiendav sissetulek teretulnud. Küsimus ongi pikemas perspektiivis, kas kulutada end mänguunistusele või jätta aega ning vaimset ressurssi ka millelegi muule, millest võib elus teistmoodi ja kauem kasu lõigata.
Mängude ettemängimisega leiva lauale toomiseks peab olema vähemalt parima umbes seitsme tuhande seas, sest kaheksatuhandenda mängija aasta sissetulek oleks natukene üle 14 000 dollari, mis on allpool USA vaesuspiiri. Võttes arvesse populaarsuse taseme saavutamiseks vajaliku töö hulga, jääb voogesitusele rajatud iseseisva elu strateegia paljudest täna veel palgaks muudetavatest töödest tahapoole. Siiski ei tasu unustada, et raha saaja võib elada teistsuguse elujärjega riigis.
Märkusega seoses ilmneb veel üks mõtlemapanev tähelepanek. Vähemalt tänase seisuga peaks edu lootev arvutimängu voogesitaja olema valgenahaline, noorepoolne mees. Saja suurima sissetulekuga mängija seas on ainult kolm naist. Probleem on tõsine ja tuleneb külastajate käitumisest. Twitch käivitas isegi sõimuterrorismi vastase kampaania, kui sisutootjate rassi- või soopõhine tagakiusamine ületas taluvuse piiri.
Praegu on vara järeldada, mis järgmiseks juhtuma hakkab. Kallis keskkond sattus ootamatult alasti lavale. On ju seegi meelelahutus – pealegi kõigile külastajatele tasuta.
Toimetaja: Airika Harrik
Allikas: "Portaal"