Tehnikauudised: krüptoraha hiigelrööv ja kuis vältida varjatud "kaevandusi" ({{commentsTotal}})

Foto: Reuters/Scanpix

Sel nädalal räägime tehnikauudistes, kuidas Jaapanis rööviti ligikaudu poole miljardi dollari väärtuses krüptoraha. Lisaks sellele on nii Opera kui ka Google uuendanud oma veebilehitsejaid ning andnud kasutajatele rohkem võimalus kontrollida reklaame, mida veebi külastades näevad.

Jaapani krüptoraha vahetuskeskkonnast rööviti 400 miljoni dollari väärtuses virutaalvaluutat

Jaapani krüptovaluuta vahetuskeskkonna Coincheck sõnul rööviti nende süsteemist enam kui 400 miljonit dollari väärtuse krüptoraha NEM. Kuigi alguses ei soovitud röövi avalikustada tekkisid spekulatsioonid suuremast röövist reedel, kui Coinchek keskkonnas lõpetati NEM-i märgistega krüptoraha vahetus.

Hiljem kinnitas Coincheck oma kaotusi ning pidas reede õhtul pressikonverentsi juhtunu üksikasjade avamiseks. Pressikonverentsi toimumumise hetkeks oli varastatud krüptoraha NEM summa tõusnud Coinchecki arvestusel juba 500 miljoni dollarini.

2015. aastal loodud NEM, mis on suuruselt kümnes krüptovaluuta, pakub platvormi ka maksete ja erinevate finantsteenuste teostamiseks. Kuigi Jaapanis toimunud röövi rahaline kahju on ulatuslikum kui näiteks bitcoini turul 2014. aastal aset leidnud häkkerite rünnak, ei ole selle mõju arvestades krüptovaluutade suurt hulka ja bitcoinide kasvavat väärtust tõenäoliselt nii oluline.

Sellest hoolimata on vahejuhtum meeldetuletuseks, et turvaliseim viis krüptoraha hoiustada on nö bitcoini rahakotis või riistvara põhiselt. Seejuures oli Coinchecki vastu tehtud rünnak osa suuremast röövide lainest. Nii teatas Tehter novembris, et kaotas küberrünnaku tõttu 31 miljonit dollarit. EtherDelta peatas aga rünnakuohu tõttu oma valuutavahetusteenuse eelmisel kuul.

Coinchecki väitel ei olda teadlikud, millist turvaauku röövlid kasutasid ning praegu kaalutakse ka rünnakus kannatada saanud kasutajatele summade kompenseerimist.

Opera veebilehitsejale lisati krüptoraha kaevandamise blokeerija

 
Kui paljud krüptoraha kaevandajad kasutavad virutaalraha kaevandamiseks oma andmebaase, siis mitmed veebiarendajad on hakanud kaevandamiseks kasutama teiste inimeste arvuteid ja nutitelefone – tihti ilma nõusolekuta.

Hinnanguliselt mõjutab varjatud krüptoraha kaevandamine enam kui miljardit inimest kogu maailmas, põhjustades nende seadmete kuumenemise, aeglasemaks muutumise ja akude eluea vähenemise.

Opera sai hiljuti esimeseks veebilehitsejate arendajaks, mis lisas enda bruserile krüptoraha kaevandamise bolkeerija. Järgmisel nädalal käivitab Opera kõikides mobiilirakendustes funktsiooni, mis kaitseb sadu miljoneid brauseri kasutajaid nende nutitelefonis.

“Veebis sirvimisel ei ole ühtegi visuaalset vihjet, mis viitaks, et teie seade kaevandamisega kokku puutub,” ütles Jan Standal, Opera tooteturunduse asepresident. “Üksnes ühe veebilehe külastamine võib võtta kuni 4,5 tundi seadme aku elueast kui jätate vahelehe (tabi) lahti,” lisas Standal.

Osade uuringute kohaselt on varjatud krüptoraha kaevureid lisatud enam kui 3 miljonile veebilehele. Seega on vajadus lisakaitse järele suurem kui kunagi varem. Blokeerides kaevandamisskripte, tagab Opera brauseri kasutajatele nende nutiseadme jätkuva sujuva töö ning normaalse aku kestvuse.

Siit saate kontrollida, kas teie nutiseade on kokku puutunud varjatud krüptoraha kaevandus tarkvaraga.

Google lisas veebilehitsejale parema reklaamiblokeerija

 

Nüüd võimaldab Google kasutajatel välja lülitada personaliseeritud reklaamid, mis julgustavad neid juba varasemalt külastatud veebilehtedelt oste sooritama. Nn personaalsed meeldetuletusreklaamid jälgivad, milliseid tooteid on inimesed veebis otsinud ning seejärel asuvad neid reklaamima Google reklaamiakendes.

Google väitel on taolised kommertsteated “kasulikud”, kuid kasutajatele soovitakse anda rohkem kontolli selle üle, mida nad veebis olles näevad. Individuaalsed meeldetuletusreklaamid muutuvad “vaigistatavaks” veebilehtedel, mis kasutavad Google reklaamteenuseid.  Samas asendatakse blokeeritud reklaamidteiste kuulutustega ehk võimalust kõiki reklaame täielikult välja lülitada Google ei paku.

Muutus viiakse läbi Google reklaamiseadete värskenduse osana. Konto juhtpaneel näitab kasutajale, millised ettevõtted neid personaliseeritud teadete põhjal “sihivad” ehk mida nad varasemalt otsinud/vaadanud on.

Google funktsioon reklaamide vaigistamiseks võeti esmakordselt kasutusele 2012. aastal. See võimaldab inimestel lülitada välja reklaamid, mida nad enam näha ei soovi. Google sõnul kasutatakse seda funktsiooni igapäevaselt miljoneid kordi.

Siiski ei mõjuta see teiste veebikeskkondade nagu Facebook või Amazon personaliseeritud reklaame.

Endine Facebooki insener mõtles välja uue ajaühiku

Endine Facebooki insener ja praegune Oxfordi ülikooli teadur Christopher Horvath on leiutanud uue ajaühiku – flick. GitHubi üles laetud andmete kohaselt, aitab uus ajaühik flick hoida arendajatel video efekte sünkroonis. Flick, mis on tuletatud väljendist ‘frame-tick’ (kaadrik) on üks seitmessaja tuhandik sekundist ehk järgmine ajaühik pärast nanosekundit.

Horvathi sõnul aitab ajaühik flick kaasa parema virtuaal-reaalsuselamuse arendamisele. Flick on loodud programmeerimiskeeles C++, mida kasutatakse eriefektide loomisel filmides, teles ja teistes meediumites.

Flickid annavad programmeerijatele võimaluse mõõta aega kaadrite vahel murdosasekundeid kasutamata. Matt Hammond’i, BBC teaduse ja arendusosakonna juhtivinseneri sõnul võib flick vähendada näiteks graafika katkendlikkust tingivate vigade (errorite) esinemist. “Kui kasutatavad numbrid ei ole täisarvud, võivad errorid vaikselt arvuti kalkulatsioonidesse imbuda. Need errorid võivad ajas kasvada, põhjustades lõpuks märgatavaid ebatäpsusi,” selgitas Hammond.

Flicki looja Horvath jagas oma ideed Facebookis avalikult juba 2017. aasta alguses. Seejärel viis ta vastavalt kommentaaridest saadud tagasisidele läbi uusi mõõtmisi ja muudatusi. 

Flick ei ole esimene suurkorporatsiooni poolt loodud ajaühik. Mainekas kellafirma Swatch tutvustas 1998. aastal internetiaega, mis jaotab päeva 1,000 biidiks (beats). Iga biit vältab ühe minuti ja 26,4 sekundit. See oli mõeldud ajavööndite kõrvaldamiseks, kuid ei leidnud ülemaailmset kasutust.

Alstom katsetab Hollandis isesõitavat kaubarongi

Prantsuse rongide valmistaja Alstom teatas eelmisel esmaspäeval, et planeerivad katsetada automatiseeritud kaubarongi ning nende eesmärgiks on, et rong sõidaks ilma inimese sekkumiseta vähemalt 100 kilomeetrit.

Alstomi sõnul viiakse test läbi sel aastal Hollandis. Katse on osa kokkuleppest Hollandi infrastruktuuri operaatoritega ProRail ja Rotterdam Rail Feeding. Rong liigub Rotterdami sadamast Valburgi Hollandi idaosas.

Alstomi loodud automatiseeritud rongijuhtimise süsteemid (ATO) on kasutusele võetud juba mitmetes metroosüsteemides. Juhi järelvalve all automatiseeritud ülesannete täitmine on aidanud vähendada energiatarbimist, kuna rongid töötavad ühtlasemalt ja täpsemate ajaintervallide järel.

“Automatiseeritud rongid on mitmete riikide innovatsioonikavas”, ütles Alstomi Euroopa asepresident Gian-Luca Erbacci. Alstomi juhtimisel kasutatakse automatiseeritud süsteeme enam kui sadadelmetrooliinidel juba 1970ndatest aastatest.

Toimetaja: Allan Rajavee



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: