Merkuur on nooruses tublisti kahanenud ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Merkuur on nooruses tublisti kahanenud
Merkuur on nooruses tublisti kahanenud Autor/allikas: NASA/JHU/Carnegie
Pisike planeet tõmbus jahtudes kilomeetrite kaupa kokku.

Merkuur on üsna tilluke taevakeha, selle läbimõõt on kõigest 4880 kilomeetrit. Minevikus oli Merkuur suurem, kuid planeet tõmbus jahtudes kokku.

Siiani arvati, et Merkuuri mõõtmed vähenesid paari kilomeetri võrra. Ajakirjas Nature Geoscience ilmunud uute arvutuste põhjal on planeedi läbimõõt kahanenud koguni 14 kilomeetri võrra.

Varasemad oletused põhinesid uurimisjaama Mariner 10 fotodel. 1970ndatel Merkuuri juurde jõudnud kosmoselaev pildistas vaid 45 protsenti planeedi pinnast. 2011. aasta märtsis jõudis Merkuuri orbiidile  NASA sond Messenger , mis on praeguseks teinud fotod kogu planeedist.

Merkuuri noorusaja mõõtmed arvutasid välja ligi 6000 erinevat Merkuuri pinnastruktuuri uurinud USA Washingtoni Carnegie instituudi teadlased. Planeedi pind peegeldab hästi kauges minevikus toimunud sündmusi. Tuuma jahtumisel tõmbus Merkuur kokku, selle pind väändus ja tekkisid sadade kilomeetrite pikkused astangud. Viimase nelja miljardi aasta jooksul on planeedi läbimõõt kahanenud kuni 14 kilomeetri võrra.

Uurimus autori Paul Byrne´i sõnul on see paremas kooskõlas mudelitega, mis ennustavad kivimitest koosnevate planeetide arengut. Merkuuri uurimisel õpivad astronoomid ette nägema Päikesesüsteemi-väliste taevakehade arengut. Ainuüksi Linnutee galaktikas arvatakse olevat miljardeid Maale sarnaseid planeete.

Toimetaja: Piret Pappel