Kääbusgalaktika gammakiirgus on tumeaine märk ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Foto: Springel et al./Max Plancki Astronoomia Instituut

Rohkem kui nähtavat ainet on ilmaruumis varjatud ehk tumedat ainet, mille loomus on jäänud seni mõistatuseks. Nüüd on ameerika ja briti astronoomid leidnud tumeainest uudseid märke.

Alex Geringer-Sameth Carnegie Melloni ülikoolist ja ta kolleegid teatavad võrguajakirjas ArXiv avaldatud artiklis, et üks hiljuti avastatud kääbusgalaktika kiirgab välja gammakiirgust. Just see ongi tumeda aine märk. Galaktika nimega Reticulum 2 avastati alles mõne nädala eest ja on üks paljudest meie suure Linnutee galaktika ümber tiirutavatest kaaslastest.

Teadlased teavad juba mõnda aega, et seesugusest kääbusgalaktikast kiirguvad gammakiired võivad anda märku tumeaine olemasolust. Nüüd on siis selline galaktika ka tegelikult leitud. Asi on selles, et ühe laialt tunnustatuma hüpoteesi järgi koosneb tumeaine suure massiga, kuid üksteist vastastikku vähe mõjutavatest senitundmata elementaarosakestest. Kuid kui kaks niisugust osakest juhtuvad siiski kokku põrkama, kaovad nad mõlemad ära ehk annihileeruvad ja neist jääb järele pisike gammakiirguse sähvakas.

Galaktikate keskmes arvatakse aga tumeainet olevat nõnda tihedalt koos, et neid sähvakaid on palju ja pidevalt, nii et galaktika tuumade tumeaine peaks olema üsna suur gammakiirguse allikas. Häda on aga selles, et enamasti on galaktikate keskmetes väga palju mitmesuguseid gammakiirguse allikaid, nii et tumeainest pärinevat kiirgust on sel taustal raske tuvastada. Ainult kääbusgalaktikate keskmetes ei teata muid gammakiirguse allikaid olevat, nii et kui sealt seda kiirgust tuleb, siis ju see tumeainest pärineb.

Geringer-Samethi ja tema kolleegide avastus võib aidata ka tumeaine loomusele jälile saada, kui Reticulum 2 kiirgus tuleb tõesti tumeainest, siis peab see tumeaine, nagu eelmainitud hüpoteesis postuleeritud, koosnema massiivsetest üksteist nõrgalt mõjutavatest osakestest.