Artikkel on rohkem kui viis aastat vana ja kuulub arhiivi, mida ERR ei uuenda.

Kosmiline gaasivõrk küütleb kvasarivalguses

Foto: S. Cantalupo/J. Primack/Anatoly Klypin/Nature

Ameerika astronoomid on näinud esmakordselt otse teleskoobiga galaktikatevahelist gaasivõrku. Neile oli abiks ülikauge kvasar, väga hele galaktikatuum, mis heidab valgusvihku hiigelsuurele piklikule gaasipilvele.

Sebastiano Cantalupo Santa Cruzi California ülikoolist ja ta kolleegid peavad võimalikuks, et see kvasarivalguses nähtavaks saanud pilv on tegelikult ainult üks lõik pikast galaktikatevahelisest gaasiniidist.

Universumi arengu arvutimudelid näitavad, et seesugused gaasiniidid peaksid kulgema tegelikult kõigi galaktikate ja nende lähemate naabergalaktikate vahel, moodustades kokku hiigelsuure võrgu, mis läbib kõikehõlmavalt kogu ilmaruumi, justkui seeneniidistik metsamulda. Seni aga ei olnud seda teoreetiliselt tuletatud kosmilist gaasiniidistikku veel kunagi otseselt vaadelda õnnestunud.

Kui aga see, mida Cantalupo ja kolleegid Hawaiil asuva kümnemeetrise Kecki teleskoobi kaudu nägid, on see, mis nad arvavad, siis ongi nüüd saadud ka esimene otsene vaatluslik tõend.

Teadlased kirjutavad ajakirjas Nature, et nende nähtud gaasipilv, loodetav gaasiniidi jupp, laiub galaktikatevahelises ruumis umbes kahe miljoni valgusaasta ulatuses. Seda on väga palju. On lootust, et teadlastel on õigus.

Loe lähemalt:
Light from ancient quasar reveals intergalactic web (Nature News)

Allikas: Vikerraadio Teadusuudis