Sisukalt sisustatud vahetund suurendab laste heaolu ja koolirõõmu ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Aktiivsed tegevused vahetunnis.
Aktiivsed tegevused vahetunnis. Autor/allikas: PM/Scanpix
 Soome-Eesti ühisprojekti "Aktiivne ja turvaline koolipäev" raames läbiviidud uuringute tulemused näitavad, et mida kõrgem on laste enesekindlus, sotsiaalne turvatunne, mida paremad on suhtlemisoskused ja side õpetajatega, seda enam tuntakse kooliskäimisest rõõmu.

 Tegemist on Tallinna ja Turu linna haridusametite ühisprojektiga, kus osalesid 45 kooli Tallinnast ja 44 kooli Turust ning projekt vältas üle kolme aasta (2009-2012).

Tallinna Ülikooli teatel tegelesid projekti kestel koolide projektimeeskonnad tingimuste loomisega koolipäevaaegse vaba aja aktiivsemaks ja turvalisemaks muutmisel, püüdes parendada õpilaste osalust ja kaasatust, õpetajate-õpilaste omavahelist koostööd ning suurendada koolipere ühtekuuluvustunnet.



Koolidel oli võimalik soetada spordivahendeid, muusikariistu, kunstitarbeid, lauamänge ja mängulaudu. Need andsid võimaluse muuta senist vahetunni veetmise õhkkonda aktiivsemaks ning sõbralikumaks. Ühiselt töötati välja strateegilist mõtlemist edendav töövahend "Mõttetahvel", mida kasutati õpilaste kaasamiseks koolikeskkonna turvalisemaks ja meeldivamaks muutmisel.



Tallinna Ülikooli Pedagoogilise Seminari õppejõud koolitasid vanematest õpilastest mängujuhid, kes viisid noorematele läbi mänguvahetunde.



Nii Eestis kui ka Soomes viidi projekti raames läbi mitmeid uuringuid, et selgitada ühelt poolt
koolipersonali väärtusi ja nende rakendumist koolielus ning teiselt poolt õpilaste enesetunde ja koolirõõmuga seotud aspekte.



Tagasisideküsitlus näitas, et “Aktiivne ja turvaline koolipäev” projekt on sobitunud hästi koolide väärtustega. Mõlema linna tulemused on üsnagi sarnased. Vähestest erinevustest saab esile tuua, et Turu õpetajad rõhutavad pisut enam koostöö tähtsust ning multikultuursust, Tallinna õpetajad aga peretraditsioonide tähtsust. Soomlased väärtustavad pisut kõrgemalt loovust ja õiglust, eesti õpetajad aga edukust ja elukestvat õpet.



Tulemused näitavad, et projekt on soovitud mõju tõepoolest avaldanud. Soetatud vahendid on võimaldanud sisustada paremini õpilaste aega, vahetunnid on muutunud rõõmutoovamaks. Positiivsena võib välja tuua ka õuetegevuste osakaalu suurenemise vahetundides. Kõik see on rakendunud ellu tänu projektimeeskondade liikmete, aktiivsete õpetajate ja õpilaste tegusale koostööle. Laste initsiatiivikus ja vastutusjulgus on tõusnud, koostöö suuremate ja väiksemate vahel elavnenud, õpetajate-õpilaste omavaheline suhtlemine tihenenud ja muutunud usalduslikumaks. Vahetundide sisustamine ja energia suunamine tegevustesse on aidanud vähendada kiusamist ja muul moel häirivat käitumist. Projekt on aidanud taas teadvustada, et vahetund on õppe-kasvatustöö aktiivne osa.


Hoolimata ametlikust otste kokkutõmbamisest, elab projekt koolides tegevuste ja mõtteviisi kujul edasi. Või nagu ütles ühe kooli esindaja: „Projekt on jätkusuutlik – hoog on sees ja nüüd pole lõpetada enam võimalik!“.



Projekti “Aktiivne ja turvaline koolipäev” viisid läbi Tallinna ja Turu linna haridusametid ERDF Interreg IVA programmi toetusel. Eesmärkide saavutamiseks kaasati projekti Tallinna Ülikooli Kasvatusteaduste Instituudi ning psühholoogia rakenduskeskuse Psience uurijate rühm. Valmis ka projekti käiku ja tulemusi kajastav raamat "Aktiivne ja turvaline koolipäev".

Toimetas Astra Merivee
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: