Doktoritöö täiustas sadamaehituses murdlainete mudeldamist ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Autor/allikas: Siim Lõvi /ERR

Tallinna Tehnikaülikoolis kaitstud doktoritöö aitab mõista paremini rannikumere murdlainete dünaamikat. Tulemustest võib tõusta kasu sadamaehitiste planeerimisel ja rajamisel.

Sadamaehitus on üks osa ehitussektorist, mis on oluliselt seotud merekeskkonna kasutamisega ning lisaks kliimamuutustele peab selles arvestama ka regionaalsete keskkonnamõjudega. Hästi toimiv väikesadam on tõmbekeskus, mis võimaldab tegeleda lisaks kalandusele ka merekultuuri arendamisega. Eesti majanduse ja ekspordi arengu seisukohast on kaupade transport läbi Läänemere sadamate üks võtmeküsimusi.

Nelly Oldekop keskendus oma doktoritöös murdlainete projekteerimisele sadamaehituse projektide koostamisel. " Kui seni on projekteerimises kasutatud valdavat nn valemimudeleid, siis meie uurisime kaasaegsemaid – võrranditel tuginevaid teoreetilisi mudeleid," selgitas värske doktor. Analüüsi alusena kasutas ta tehnikaülikooli vabapinnalainete füüsilise mudeli mõõtmisandmeid.

Rannikumere murdlainete dünaamika rannikumeres on üks veepinna protsesside modelleerimise probleemülesanne, sest just murdlainete tekitatud turbulents kahjustab Läänemere piirkonnas sadamaehitusi kõige enam.

Tulemusest selgus, et pinnalaine liikumisel ja murdumisel labori kaldpõhjaga rennis muutub voolamise turbulentne viskoossustegur nii ajas kui ka ruumis märksa keerulisemalt, kui on senised rannikuprotsesside teoreetilised mudelid siiani seda arvestanud.

"Kasutades kaasaegseid, aga töö käigus veelgi täiustatud teoreetilisi mudeleid sadamaehitiste projekteerimisel, on võimalik paremini arvestada turbulentsi tekkimisega merepõhja ja veepinna piirikihtide koostoimes," selgitab Oldekop.

Pikemas perspektiivis on valdkonna eesmärk täiustada settetranspordi ja heljumi leviku matemaatilisi mudeleid, et täpsemini määrata süvendus- ja kaadamistööde mõjuala. Näiteks on sadamaehituses ülimalt oluline arvestada veealuse settetranspordiga, st liivaterade, kiviklibu vms ümberpaiknemisega veekogu pinnalainete mõjul

Doktoritöö "Turbulentse viskoossusteguri määramine murdlaine piirkonnas ranna-alal" juhendajad olid Tallinna Tehnikaülikooli dotsent Janek Laanearu ja Toomas Liiv OÜ-st Corson, Oponendid olid professor Ping Dong Liverpooli Ülikoolist ja Professor Boriss Gjunsburgs Riia Tehnikaülikoolist.

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: